24 juni 2016

Bo Strömstedt död - Expressen inte först med nyheten

När Bo Strömstedt var chefredaktörExpressen nådde tidningen en fantastisk upplaga på 570 000 ex per dag. När han lämnade tidningen sjönk samma upplaga som en sten!

I dag, då vi nås av beskedet att Bo Strömstedt gått ur tiden, 87 år gammal, är dagen då det är nödvändigt att lyfta på hatten för en av de största publicisterna vi haft i Sverige.

Expressen har aldrig varit och kommer aldrig att någonsin bli densamma igen som under Strömstedts tid vid rodret!

Jag har flera gånger bloggat om tidningen som varit en följeslagare alltsedan jag var barn. 

En tidning som alltmer håller på att chansera, i alla fall om någon frågar mig.

Senast i går påminde jag tidningen om att sidan ”Expressen Rättar” fortsatt ledde till rättelser under vecka 10 år 2013. Dessutom passade jag på att påpeka att jag tycker att tidningen allt oftare publicerar andras nyheter, ibland utan att ens citera källan, och att den egna redaktionen tycks alltmer utarmad.

Jag fick svar och bland annat heter det:
”Rättelserna har varit under utredning och kommer att länkas om inom kort efter en felläsning” samt  ” vi skriver gärna om nyheter som andra tidningar är först med, och vi kreddar dem för det. Precis som de gör när vi är först. Och det är vi ofta.”

I dag rättades rättelsesidan, men det tog nästan tre veckor! När det gäller det egna högmodet att påstå att tidningen är mer på hugget än andra så är jag inte benägen att hålla med. Getingen har tappat stinget!

Inte minst tydligt blir det en dag som denna när konkurrenten Aftonbladet är först med att rapportera om Bo Strömstedts död. Så mycket uslare kan det nog inte bli Expressen!

I en intervju en gång, med TT, sa Strömstedt att "om Aftonbladet försvann skulle Expressen dåsa till och tappa stinget". Nu är detta, trots att Aftonbladet fortfarande finns, fait accompli!

Sån tur för redaktionen att Bo faktiskt gått ur tiden och inte längre är chefredaktör!

Samtidigt är det synd om oss nyhetskonsumenter att det inte tycks finnas någon som Bo som axlat manteln som vasstungat och pennvässat massmedialt geni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar