21 maj 2016

Varför måste jag sponsra hyresgästföreningen?

144 kronor om året kan låta som en skitsumma att låta sig bli upprörd över men ändå kan jag inte låta bli att ifrågasätta varför jag ska ”tvingas” att pynta 12 kronor extra i månaden.

Varje hyresgäst i Sverige, som bor i en hyreslägenhet som omfattas av det kollektiva hyressättningssystemet, åläggs att betala summan som en slags ersättning till hyresgästföreningen för att dessa, så uppoffrande, tar sig rätten att förhandla hyran även för de som inte är medlemmar i nämnda förening.

Det kallas att detta förfaringssätt ”förenklar” hyresförhandlingarna men vad som skulle hända om alla vi icke-medlemmar i hyresgästföreningen bad om att få avstå från att delta och i stället förhandla våra hyror direkt, och enskilt, med hyresvärden är svårt att få något grepp om.

Jag tänker att den som är en skötsam hyresgäst som ser till att hålla slitage etc på en anständig nivå borde kunna få till en hyresförhandling som hyresgästföreningen, som förhandlar även för de som ”förstör” sina boenden i större omfattning, inte kan lyckas med.

Den kollektiva idén som på typiskt vänstermanér marknadsförs som den enarådande har aldrig fallit denne bloggare på läppen.

Jag sponsrar varje månad hyresgästföreningen mot min egen vilja liksom, liksom mängder av andra boendes i hyresrätter.

Det är lite samma sak med a-kassan misstänker jag. Även om fackförbunden envisas med att påstå att a-kassorna står fria från deras huvudsakliga vänsteragenda så måste vi fortsatt, år 2016, betala våra a-kasseavgifter via ett konto hos någon fackförening.

Varför någon fristående a-kassa ännu inte tillåts existera är ett mysterium!

Läste någonstans att hyressättningsavgiften inte får debiteras separat utan ska inbakas i hyran. Ändå strålar summan 12 kronor varje månad emot mig från hyresavin när det är dags att betala hyran. Bra tycker jag! Alla dolda avgifter ska upp i ljuset, belysas och alternativ borde vara obligatoriska att ge till de av oss som inte vill delta i den kollektiva leken!

Det borde vara förbjudet att ta betalt för en tjänst som kunden inte har begärt om inte ett medgivande inhämtats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar