6 april 2016

STF borde blivit vid sin läst!

När jag läser en viss DN-artikel i dag så blir jag förvirrad och tänker att det nog ändå är första april och jag totalt är vilse i kalendern.

Artikeln berättar att STF, Svenska Turistföreningen, för att fira 250-årsjubileet av den svenska tryckfrihetsförordningen beslutat sig för att Sverige ska få ett eget telefonnummer som vem som helst kan ringa till och där vem som helst kan svara. 

Ehh….va?

En människa på andra sidan jorden kan ringa numret till ”Sverige” och där svarar någon som anslutit sig till den app-tjänst det kommer att handla om.
Magnus Ling, generalsekreterare på STF tycker initiativet är ”spännande” och tillägger: ”Förhoppningsvis blir det ett tvärsnitt av svenskar som är med, som politiker och kanske statsministern.”

Visst är det 1 april i dag?

Att STF, som har att locka folk att turista i Sverige, anser att ett tvärsnitt av svenska består av ”politiker och kanske statsministern” får mig att övertygas att jag lever i ett tidstöcken cirka 6 dagar för långt fram i almanackan!

Skulle det inte handla om ett fullständigt corny skämt så är det dags att lägga ned STF, alternativt sparka generalsekreteraren eller åtminstone genast stänga av telefonlinjen.

Att Ling & Co inte har förstått att de mest bisarra existenser glatt kommer att ansluta sig till linjen och besvara nyfikna samtal med de mest häpnadsväckande, och troligen rent kriminella, påståenden om vårt land är ofattbart!

Dessutom undrar jag vad det kostat STF:s medlemmar att ”någon” suttit och spånat fram denna inte fullt så briljanta idé för att sedan omsätta den i en skrämmande verklighet?

Tra-la-la-la, det är ”lite som med allemansrätten”, säger Ling som svar på frågan om telefonlinjen inte kommer att bli ett forum för allsköns märkliga människor som vill sprida villfarelser i andra människors medvetanden.

Jag undrar om de som ansvarar för föreningens fjällanläggningar, fyrvaktarbostäder och vandrarhem är överens med sin huvudman och om de är stolta över föreningens nymodighet?

STF borde ägna sig åt sin huvudverksamhet och inte sväva ut i märkliga nya kommunikationssätt! Det är ju inte precis så att vi lider brist på möjligheter att kommunicera med varandra år 2016!

Eller är det 1 april?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar