7 april 2016

Alla är olika, även i Sollentuna! Utmärkt!

Läser ett gäng artiklar om de tre elever, studerande vid Häggviksskolan i Sollentuna, som lämnar in identiska skrivuppgifter i svenska, uppgifter som sedan bedöms helt olika av två olika lärare.

Det är främst Aftonbladet som upprört slår på stora trumman och som intervjuar ansvarig minister, Aida Hadzialic (S), som säger att ”det är en katastrof” i en kommentar.

Är det?

Hade jag varit lärare hade jag vägt in en hel massa olika parametrar i min bedömning av elevernas prestationer.

Hur brukar just den här eleven prestera? Hur lång tid tog det för eleven att fullfölja den givna uppgiften? Förutom att jag förstås skulle fundera på varför flera elever lämnar in identiskt lika svar?

Jag gillar olika! Att vi tillåts vara, göra och prestera på individuell nivå. Det gillar inte Aftonbladet och heller inte sosseministern.

Jag tänker att om jag, med åtskilliga års arbetslivserfarenhet, skulle presentera en arbetsuppgift jag utfört för tre olika chefer hos min arbetsgivare skulle jag troligen bli bedömd på tre vitt skilda sätt.

Chef 1 skulle säga: ”Du brukar kunna prestera bättre men jag är nöjd.”

Chef 2 skulle jublande konstatera: ”Nu har du ta mig fan lyckats överträffa dig själv!”

Chef 3 skulle avmätt sucka: ”Jag skulle ha gett denna uppgift till någon av dina kollegor i stället.”

Vi bedöms alla på olika sätt, hela tiden, men i slutänden är det ändå det sammanvägda omdömet som gäller. Inte hur en enskild uppgift utförs!

Att olika lärare bedömer samma slags uppgift på olika sätt behöver inte alls betyda att det handlar om någon slags dold rasism, ännu mer dold agenda eller diskriminering baserad på vad det nu kan vara!

Att Aftonbladet och ett socialdemokratiskt statsråd upprörs över att eleverna är individer som inte går i samma stövlar året runt är uppfriskande och fyller med råge min egen fördomstekopp. Skulle Aftonbladet publicera en briljant artikel vars innehåll jag delar till fullo skulle jag ändå ställa mig frågande till varför tidningen plötsligt tycker som den gör.

Kanske borde eleven som fick lägst betyg förstå att hans/hennes lärare är vana att få högre kvalitet på alstren från just denna elev? Och kanske blir just det en läxa för framtiden; Hur du än gör i livet så kommer det alltid finnas någon som inte tycker att du presterar på topp!

Välkommen ut i livet liksom! Njut, inspireras av och gilla att alla är olika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar