6 mars 2016

Vasaloppet och den kvinnliga sura uppstötningen!

Vasaloppet är inte något jag brukar sträckkolla på, men TV:n brukar få stå på medan jag pysslar med annat. Så blev det i dag också och medan sändningen rullade på blev mitt hem rejält städat.

Ifall det verkar hetta till i TV-sändningen gör jag ett avbrott och när det drar ihop sig till sista milen så brukar jag slå mig ned i soffhörnet och imponeras av de killar och tjejer som utsätter sig för att åka skidor i nio mil, de bästa på ca 4 timmar dessutom. Pust, det är så att man blir svettig bara av att titta på!

Både på herr- och damsidan blev det spännande på upploppet i Mora.

Surt efteråt blev det på damsidan och denna uppstötning provocerar mig en smula!

Damtvåan, Britta Johansson Norgren, beklagar det faktum att arrangörerna inte lyckades hålla det utlovade ”damspåret” på upploppet fritt från män och hon menar i en kommentar till DN att detta kan ha kostat henne segern.

Många tjejer, säkert också Britta Johansson Norgren, har efterlyst möjligheten att på samma villkor som män få tävla i allsköns idrottsgrenar. Den könsliga rättvisan lyser alltför ofta med sin frånvaro då killar erbjuds bättre lokaler, träningstider, sponsring och dessutom får mer uppmärksamhet. En tjej som vill ha framgång får helt enkelt kämpa mer, hårdare och bättre än män i samma situation. Oacceptabelt!

I de fall kvinnor faktiskt tillåts tävla i exakt samma tävling som män, just i Vasaloppet är detta möjligt sedan 1981, så vore det klädsamt om en uttröttad och sönderstakad tjej därför avstod från att ifrågasätta resultatet och den egna andraplaceringen och dessutom påpeka saken för media.

Britta gjorde ett hästjobb under stora delar av dagens Vasalopp men hon stod inte pall hela vägen in i lagerkransen. Trist att hon valde att beskylla arrangören i allmänhet och män i synnerhet för detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar