4 februari 2016

Capio alltmer landstingsliknande!

I det som känns som eoner av år har jag varit ”listad” som patient hos privata vårdgivare. I dag ägs och drivs ”min” mottagning av Capio.

Genom åren har jag upplevt servicenivån som vida överstigande den som erbjuds vid landstingsdrivna vårdcentraler.

På ”min” husläkarmottagning har patienter med lättare åkommor kunnat komma varje vardag mellan 10.00 och 11.00, skriva upp sig på en lista och därefter har läkarna på mottagningen betat av patienterna i tur och ordning. I stället för att ringa, vänta (du har just nu köplats 96), boka tid, vänta ett par veckor och sedan träffa doktorn för det som tar några få minuter under den s k ”öppna mottagningen.”

I dag fann jag att min husläkarmottagning gått över till den landstingströttande och vårdfientliga policyn som säger att patienten (läs kunden) ska drivas till vansinne, eller kanske död, innan en doktor uppenbarar sig i synfältet.

Visserligen har en s k ”lättakut” ersatt den ”öppna mottagningen” och rent teoretiskt låter det inte som om det vore någon större skillnad. Men herregud vad detta inte motsvarar verkligheten gällande från 1 februari.

Sittandes i väntrummet i dag, då jag faktiskt hade en bokad tid, såg jag horder av patienter komma in på mottagningen för att mötas av beskedet: ”Du kan få träffa en sköterska som bedömer dina krämpor, och eventuellt bedömer att du behöver träffa en läkare som du får boka tid hos, eller så sätter jag upp dig på ”lättakuten”, jag har en tid kl 14.40 (sagt 09.45 på förmiddagen). 

Vidare fann jag att all den erfarenhet från de läkare som tidigare arbetat på mottagningen nu saknas. De har valt att hoppa av! Helt förståeligt!

I tider då landets akutmottagningar fullkomligen skriker ut att de inte vill ha patienter som inte står på Sankte Pers tröskel, utan uppmanar alla att söka annan vård, är Capio:s utstuderat försämrade service till vårdbehövande ingenting annat än ett praktfullt hån.

Jag har tidigare i min blogg lovprisat den kvalitet som privata vårdalternativ erbjuder, bl a har jag hyllat S:t Görans sjukhus, som drivs av Capio, som ett av landets bästa!
I dag är jag inte längre säker på att det går att få annat än vård omstöpt och infållad i landstingets tröttsamma och mer än tragglande värld, även om doktorn tillhör ett privatföretag.

Det gäller att vara riktigt rejält frisk om du ska orka med vårdkarusellen! Detta faktum är inte så lite sjukt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar