20 januari 2016

Världens äldste är död! Finns människor?

Av någon fullständigt outgrundlig anledning fick jag en praktfull FEMMA i filosofi på gymnasiet en gång i tiden.

Jag tror att det berodde på att jag ordagrant citerade min minst sagt förvirrade filosofimagister på något av de obegripligt märkliga prov vi elever utsattes för.

Vad jag vet med all säkerhet i dag är han roterar stilla i sin grav över rubriksättare och journalister!

”Världens äldste man död” skrek nyhetstelegrammen häromdagen. Japanen Yasutaro Koide hade just lämnat in, 112 år gammal.

Min filosofilärare, salig i åminnelse, hade stilla konstaterat att mans-släktet är utrotat! För att strax därefter sagt att ”världens äldsta kvinna” också dör understundom och att mänskligheten därmed vore att betrakta som utrotad!

Kära nyhetsredaktörer: Att världens äldste har dött måste innebära att det är ett pågående skede. Snart är vi nere på småbarnsstadiet om alla som är äldst just har gått ur tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar