6 januari 2016

Skynda till två fantastiska teateruppsättningar!

Under ett par lediga kvällar under julledigheten har jag stornjutit av två glittrigt glamourfyllda Stadsteaterföreställningar.

Först såg jag ”Cabaret” vid Stockholms stadsteater och några dagar senare ”La Cage aux Folles” vid Uppsala stadsteater.

Under båda föreställningarna var rys-mys-faktorn mer än hög och jag njöt av ”pipor”, sångröster, i den högre skolan!

Sara Dawn Finer gör ”Sally Bowles” i ”Cabaret” i Stockholm med den äran. Hon plockar fram en fantastisk röst som jag sällan hört förut och skådespelar som om hon aldrig gjort annat!

Ännu bättre, om nu detta ens är möjligt, är Fredrik Lycke som ”Albin/Zaza” i Uppsala! Showstoppers som ”Vår bästa tid är nu” och ”Jag är som jag är” fick tårarna på denne bloggare att flöda. Bättre än så kan inte ”La Cage aux Folles” göras!

I Uppsala deltar också Gunilla Backman i en framträdande roll. Hade det inte varit för den välbekanta rösten hade jag aldrig begripit att det var hon! Vad har hänt? Den diet hon gått på borde publiceras då det inte är mycket kvar av den Gunilla Backman jag lärde mig att älska i samband med ”Mamma Mia.”

Hur som helst, till er som inte sett dessa båda fantastiska föreställningar kan jag bara säga; Skynda på att boka. Föreställningarna går en tid till. Till kinkiga huvudstadsbor som finner det ogörligt att åka till Uppsala kan jag meddela att stadens stadsteater ligger precis vid järnvägsstationen så projektet är inte alls oöverstigligt!

Jag kommer att leva länge på dessa två teaterupplevelser och sänder mer än tacksamma tankar till båda uppsättningarnas fantastiska skådisar, sångare, dansare och orkestrar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar