24 januari 2016

Om SVT:s oförmåga och en underbar konsert!

Det är något med kulturredaktionen på SVT som jag aldrig kommer att begripa!

Världsfrånvända, med kulturnyheter framkrystade av det som jag, i allsköns fördomsfullhet, kallar vänstertomtar, och med oförmåga att göra reklam för de program de ändå väljer att sända så undrar jag om det verkligen är rätt människor på rätt plats som har att förmedla kultur i public service?

Att jag älskar den tyske operasångaren Jonas Kaufmann är ingen hemlighet. Att jag anser att många av mina svenska landsmän borde lära sig att uppskatta klassisk musik är lika litet hemligt! Ni, som inte ännu fattat vad ni går miste om har, verkligen, inte begripit ett skit av vad ni går miste om!

I går, lördag, sände SVT 2, på tok för många månader försent, sommarens ”Last night of the Proms” från Royal Albert Hall.

Dirigenten, Marin Alsop, konstaterade i ett brandtal i slutet av sändningen, att ojämlikhet i samhället är vår samtids största utmaning men att musiken kan få den mest hårdnackade motståndare att vekna. Detta sagt efter att hon ampert konstaterat att hon är både den första och andra kvinna att få hedersuppdraget att dirigera en ”Last night of the Proms”. Hennes tal måste ha gjort kulturjournalisterna på SVT fuktiga men med tanke på att programmet inte givits förtida PR så kanske fukten bara skapade svartmögel?

I övrigt bjöd, den fantastiska, konserten på skönsång av Danielle De Niese, australiensisk lyrisk sopran, som bl a bjöd in publiken till allsång i ett potpurri av sånger ur ”Sound of Music.”

Men…
…den store stjärnan var, och är, förstås Jonas Kaufmann! ”Nessun Dorma” framförde Jonas alltmedan Pavarotti, detroniserad, sakta roterade i sin grav! ”Dein ist mein ganzes Herz” lämnade absolut ingenting att önska.

Att sedan få se tysken, med betoning på att han är just från Tyskland, ta publiken med storm när ”Rule Britannia” framfördes var en kul grädde på moset!

Jonas Kaufmann är, om någon frågar mig, den bäste skönsjungande tenoren i världen just nu. Maltesen Joseph Calleja, som sjöng i ”Last night..” 2012, är strax efter.

SVT och dess kulturredaktion hamnar otroligt långt ned på listan över berömvärda kulturella gärningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar