17 januari 2016

Nya lottomaskinen en nit för Svenska Spel!

Som många andra så spelar jag några lotto- och jokerrader varje vecka. Drömmen om ekonomiskt oberoende finns där även om jag vet att chansen till uppfyllelse är mikroskopiskt liten.

Skulle stålarna regna in i tillräckligt stor mängd skulle jag aldrig komma på idén att säga som så många andra: ”Jag tänker inte förändra något utan kommer att gå till jobbet som vanligt på måndag.”

Vid lördagens lottodragning hos Svenska Spel var det premiär för en ny lottodragningsmaskin och mina förväntningar var hyfsat stora på något spektakulärt. 

Namnet på bolldragaren har nämnts under ett par sändningar, ”Halogen 2”, och i onsdags försökte programledaren bygga upp någon slags spänning kring det som komma skulle.

Vilken besvikelse!

Jag misstänker att det vi såg på lördagskvällen var ett misslyckande eller tekniskt fel.

Maskinen blandade lottobollarna i kanske en halv sekund. Därefter låg samtliga bollar stilla i botten av glasbubblan där en pelare sänktes ned för att hämta den boll som fanns i mitten av samlingen. 

Under dragningen gick det att se nummer på de bollar som befann sig i periferin och utan chans att bli uppfiskade. Flera nummer gick därmed att konstatera som nitnummer långt innan själva dragningen var avklarad.

Utan att veta säkert så känns det som om bollarna borde ha flugit omkring i sin bubbla tills de vinnande numren drogs. Om så är fallet; Borde lördagens dragning ens ha sänts, var den att beteckna som giltig eller borde den ha gjorts om i den gamla bubblan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar