22 januari 2016

Nu visar det sig vad "gratis" kostar!

På fredagseftermiddagen meddelar SR Ekot att nu, minsann, väntar ”årets fattigaste helg.” Det beror förstås på att de allra flesta med jobb måste stå ut ännu en helg innan det rasslar in pengar på kontot.

Själv konstaterar jag att det inte bara handlar om den fattigaste helgen utan, om nuvarande regering får fortsätta sitt styre, om några av de fattigaste åren på mycket länge.

När jag kollade in min lönespecifikation inför nästa veckas utbetalning reagerade jag med att spontant tänka: ”Nu jävlar har min arbetsgivare sänkt min lön!”

Sedan insåg jag att höjda skatter står bakom det faktum att jag ”förlorar” 500 kronor i månaden, vilket gör att jag på ett år blir blåst på 6 000 riksdaler. Antar att vi är otroligt många som tvingas bita i samma sura äpple. Frågan är på vilket sätt våra liv förbättras av att vi bidrar till statskassan bara för att, en smula hårddraget, jag vet, folk ska få gå ”gratis” på muséer?

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv när jag konstaterar att det var en kommande semesterresa som just flög iväg utan mig ombord!

Jag får trösta mig med att jag i alla fall kan spendera mina högt värderade semesterdagar med att gå på museum, för dessa är ju ändå ”gratis!”

Tack och lov! Eller också inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar