12 januari 2016

Hjärtinfarkt! Har du remiss?

Jag läser rubriken om att det ska krävas remiss för att få uppsöka akuten på ett sjukhus.

I mitt, inte fullt så stilla, inre ser jag framför mig hur jag får ont i bröstkorgen, det strålar ut i vänsterarmen och jag fumlar efter telefonen för att försöka få kontakt med min vårdcentral
Förgäves! De har ju bara öppet dagtid så jag får helt enkelt försöka överleva natten på egen hand.

Fullt så jävligt föreslår nu inte regeringens särskilde utredare, Göran Stiernstedt, att det ska bli. Men det är sannerligen inte långt ifrån!

En ambulans ska anses vara en ”remiss” och kanske kan jag, eller vem som helst med de av mig tänkta symptomen, lyckas i mitt övertygande av larmoperatören när jag döende vädjar om en ambulans. Fast först måste ju larmoperatören koppla mig till en sjuksköterska som noggrant måste förhöra mig om min oregelbundna puls, mina smärtor och min kallsvettande dödsångest. Därefter ska ”remissen” vara biff!

Ett alternativ till ”ambulansremissen” är att jag själv sätter mig i telefonkö till sjukvårdsupplysningen. ”Du har just nu köplats 27 men du behåller din plats i kön!”

Ett annat sätt att få ”remiss” kommer enligt förslaget att bli att ”använda digitala hjälpmedel.” Vänta nu, var i helvete la jag, satan vad ont det gör och vad svårt jag har att andas, paddan?”

Vidare föreslås slopat vårdval för äldre, multisjuka, äldre! På ålderns höst ska vi alltså inte längre kunna välja vårdgivare när vi blivit så risiga att liemannen väntar medan vi själva är så pigga i hjärnan att vi skulle vilja att just ”Dr Hycklare” inte ska få vårda oss den sista tiden vi har kvar i livet!?!

Jag begriper andemeningen i Stiernstedts utredning; En halsfluss har inte på akuten att göra!

Men med dagens ”Sister Ratched” sittandes i akutmottagningens lucka, som avfärdar alla som inte är i närheten av att dra sin sista suck, så anser nog ändå jag att just där går någon slags gräns.

Den som suttit sju timmar i väntrummet på en akut vet att där ständigt kommer in nya patienter som inte har där att göra. Dessa människor kommer även fortsättningsvis att strömma in på akuterna i landet så länge inte informationen till allmänheten blir avsevärt mycket bättre.

Nysvenskar och andra med liten eller ingen erfarenhet av svensk sjukvård måste upplysas om hur allting fungerar i vårdsammanhang. Att samhället misslyckas i denna sin mission ska inte innebära att andra måste ha en ”remiss” när katastrofen är nära!

Hörru Göran; Kan man få en ”remiss” som ett Carte Blanche? För säkerhets skull?

1 kommentar:

  1. Jag instämmer helt i dina farhågor, särskilt vad gäller remiss till akuten. Jag har lagt en länk till ditt inlägg på min blogg. Det publiceras imorgon 14/1.

    SvaraRadera