24 januari 2016

Har föräldrar ansvar för barnen på semestern?

Det är förstås oerhört tragiskt att en ett år gammal flicka avlidit efter att ha fallit från en balkong på ett hotell på Gran Canaria. Tragedin måste vara fruktansvärd för alla inblandade!

Ändå kan jag inte förtränga känslan av att det är något som gnager inom mig! Olyckan är just en olycka men vilket ansvar har en eller flera vuxna till att det nu inträffade verkligen skedde?

Att läsa en bitter artikel i Aftonbladet där flera intervjuade minsann kan berätta att hotellet inte är barnvänligt spär på min osäkerhet om sundheten hos de som har att ansvara för ett barn!

Här ska genast konstateras att jag själv inte har barn! Hade jag haft det hade jag dock, vill jag gärna tro, haft vettet nog att ha tillsyn över min telning!

Innebär ett påstående i en hotellbroschyr om att etablissemanget är ”barnvänligt” att det fråntar varje förälders ansvar att idka tillsyn? Kan en mamma eller pappa helt koppla bort hjärnorna när flygets hjul slår ned på flygplatsen i ”Playa de Estocolmo” och barnet lämnas in på barnklubben?

Har samma föräldrar gjort sig förtjänta av detta genom att plugga alla eluttag i den egna bostaden, se till att altandörren har barnlås, att junioren aldrig någonsin kan nå upp till spisplattorna eller genom att tillse att förskolefröken inte smittar barnet med någon hemsk virusinfektion?

Att skuldbelägga ett hotell, ett odugligt balkongräcke eller en researrangör som påstår att hotellet är barnvänligt är helt enkelt inte en förklaring till att det som skedde verkligen skedde!

Det som hände på Gran Canaria ÄR en tragedi! Men att skuldfrågan automatiskt skulle vara klarlagd är inte alls alldeles självklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar