29 december 2015

God fortsättning på tisdagen den 29 dec!

I dag har tre, av varandra oberoende personer, önskat mig en ”god fortsättning.”

De menar ju bara väl, det fattar till och med jag, men jag önskar att jag visste vilken den goda fortsättningen är som avses? På tisdagen?

I Expressen fanns häromdagen en artikel som avhandlade ämnet. Där påstås det att det är rätt att önska ”god fortsättning” ända fram till 30 dec då vi bör övergå till att önska ”gott slut och gott nytt år.”

Då jag förundrades av detta besked så började jag googla på uttrycket ”god fortsättning” och det tycks finnas fler tolkningar än det finns vett- och etikettexperter!

Det finns de som brukar anklaga mig för att vara språkpolis, något som jag tar som finaste komplimangen. I min värld önskar man ”god fortsättning” på juldagen och annandagen och avser då julhelgen eller så tillönskar man samma sak dagarna efter nyår och menar då det nya året.

Ska man tro det som självpåtagna experter påstår på nätet så kan man använda begreppet lite hipp som happ.

Visst, alla välgångsönskningar är av godo och tas tacksamt emot av varje normalbegåvad människa. Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt att önska ”god fortsättning” den 29 dec.

Därför finns numera ännu ett inlägg i denna kvasidebatt på nätet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar