20 december 2015

Är Thomas Cook Airlines på dekis?

Thomas Cook Airlines Scandinavia har tidigare i min blogg varit föremål för inte fullt så imponerande jubelrop som flygkoncernen kanske förväntat sig.

I koncernen där svenska Ving, danska Spies och kryssningsarrangören Globetrotter ingår finns en stor del andra företag i Europa.

Vi snackar då om Condor, ett av Tysklands största flygbolag, belgiska Thomas Cook Airlines och engelska Thomas Cook Airlines. Bland många andra företag inom koncernen.

I fredags meddelade Aftonbladet att Thomas Cook, tillsammans med ”norska, danska och finska flygbolag” inte längre hade tillstånd att flyga över Ryssland. Något som tvingade svenska charterresenärer, på väg hem från Thailand, att lämna bagage bakom sig för att flygen skulle ”orka” ända hem. Ving beklagade i en intervju med tidningen det ”oförutsedda.”

När jag kollade flightradar24.com kunde jag konstatera att det samtidigt befann sig en hel hord av flyg från Finnair i ryskt luftrum.

Under helgen har jag kollat vidare på flygsajten. Ja, jag erkänner, jag är kanske en smula flygnörd.

Belgiska Thomas Cook flyger åt tyska kollegan Condor. Condor flyger just nu åt engelska Thomas Cook.  Thomas Cook Scandinavia ersätts av portugisiska Hi Fly på ett stort antal flygningar. Hi Fly ersätter också Condor....

Är det någon mer som börjar få obehagliga aningar om att situationen inom Thomas Cook håller på att rinna företagsledningen ur händerna?

Jag har bekanta som tillbringat en vecka på Gran Canaria och som förväntas komma hem i morgon. När jag skriver dessa rader har de just fått ett mess:

"Hej, det ordinarie flyg som skulle flyga er hem till Stockholm i morgon med DK1776 är på service. Därför har flygbolaget tagit in två flyg som kommer att flyga er hem. Vilket flyg du kommer att flyga med, får du reda på vid incheckningen i morgon. Det kommer ett flyg från flygbolaget Hi Fly och ett mindre från Thomas Cook Airlines."

Samtidigt meddelades de att eventuella platsreservationer samt taxfree-beställningar skulle levereras planenligt i morgon. Hur nu detta kan garanteras om alla passagerare ska delas upp på två olika flygplan, av olika flygplanstyper?

Några beräknade avgångstider meddelas inte!

När mina vänner reste ned fick de med två dagars varsel veta att det ordinarie flyget, Thomas Cook, ersatts av portugisiska Hi Fly p g a ”teknisk översyn” av det ordinarie flyget. Dock garanterades de hemresa med Thomas Cook!?!

Säga vad man vill; Jag begriper, och förväntar mig, att flygplan genomgår tekniska kontroller med jämna mellanrum.

Det som just nu pågår inom Thomas Cook-koncernen tyder på något annat, någonting desperat. Vad är ytterst oklart och ytterst obehagligt för de resenärer som bokat, och ser fram emot, en trevlig semester med koncernens flygbolag och researrangörer!

5 kommentarer:

  1. Hej Jens!

    Gällande ditt inlägg ovan om Thomas Cook Airlines Scandinavia vill vi tydliggöra att det inte rör sig om några ekonomiska problem för vårt flygbolag. Flygplanering är en mycket komplex affär där man hela tiden ställs inför olika utmaningar, som när flygplan exempelvis behöver ses över eller repareras. Vårt flygbolag ingår, precis som Condor, i Thomas Cook-gruppen och då är det helt naturligt att man flyger åt varandra vid behov. Det kan också bli aktuellt att ta in andra bolag för att flyga sträckor om våra egna flyg inte räcker till. Att vi fått ta in bla flygbolaget Hi Fly beror på att ett av våra egna flygplan nyligen skadades i en storm och därför är på teknisk översyn. Då ser man över alternativa lösningar och just i fallet med dina vänner ersattes flighten med både ett plan från Thomas Cook Airlines och ett från Hi Fly. Taxfree-beställningar ska då levereras.

    Ryska luftfartsmyndigheter ger just nu inte de nordiska charterflygbolagen tillåtelse att flyga till Asien över ryskt luftrum, från flygplatser som inte ligger i det land som flygbolaget är registrerat i (s k AOC). Orsaken till beslutet är okänt och den första indikationen om detta kom för två veckor sedan. Vi har enbart fått information om att vi inte får flyga över Ryssland med danskt AOC från Norge, Sverige och Finland. Thomas Cook Airlines Scandinavia är ett danskt företag, och kan därför inte flyga över ryskt luftrum från Sverige, Norge och Finland, när det gäller flygningar till och från Phuket. Att exempelvis SAS och Finnair fortsatt kan flyga över Ryssland har att göra med att de ha andra typer av avtal, ska bilaterala avtal.

    Nu försöker Vings flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia påverka de ryska luftfartsmyndigheterna genom kontakter med danska Trafikministeriet, luftfartsorganisationer, ryska ambassaden och EU. Tills detta är löst kommer flera flygningar i veckan att påverkas. Det innebär att vissa flygningar blir längre och att vissa tidigareläggs. Detta är såklart olyckligt, men vi försöker nu lösa den uppkomna situationen på bästa möjliga sätt så att kundernas påverkan blir så liten som möjligt.

    Med vänliga hälsningar
    Anna Hagberg
    Pressinformatör Ving Sverige AB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om mina vänners hemresa: Förvirrat på Las Palmas flygplats när folk skulle delas upp på olika flyg, varav ett av förklarliga skäl hade ett annat flygnummer än vad som stod i resehandlingarna. Förberedelserna inför start drog ut på tiden och flygningarna försenades. De förbeställda sittplatserna ströks från räkningen ombord efter samtal med personalen. Taxfreen levererades! Otroligt! Den portugisiska delen av besättningen ombord på Hi Fly talade extremt dålig engelska.

      Radera
  2. Tack för svaret Anna! Jag konstaterar att Norwegian och Tui Fly Nordic flyger över Ryssland fortsatt. Jag påstår därför att problemet endast är Thomas Cook Scandinavia och tycker det är märkligt att flybolaget i en kommentar till Aftonbladet försöker få det att låta som om "ALLA" är drabbade!?!
    Det är utmärkt att ni är måna om säkerheten. Dock är det märkligt att koncernens flygplan just nu flyttas runt i vad som verkar vara en hysterisk karusell. Lös det som löses kan och köp sedan in externa tjänster fort fort liksom.
    Mina bekanta lär komma att ha synpunkter vid hemkomsten. Jag har dock redan förvarnat dem om att Thomas Cook Scandinavia kommer att skylla på att de är "ett danskt flygbolag som följer dansk rättspraxis", för det brukar vara standardsvaret har jag förstått (och fått uppleva själv!). Den danska rättspraxisen tycks stå över EU-rätt något som minst sagt är oklart varför?
    Lovar återkomma om mina vänner fick sina extrabetalda och utvalda sittplatser (i en annan maskin än de förväntat) och om de fick sina taxfreepåsar!
    Lycka till med pressinformerandet i framtiden!

    SvaraRadera
  3. Jens!
    Det är som Anna skriver angående Ryssland, det ha att göra med vilket land flygbolaget är registrerat. Alltså flyger Tui Fly Nordic ifrån Arn - Hkt över Ryssland, medans de inte får göra det ifrån Oslo, Helsingfors eller Köpenhamn. Men deras moderbolag Thomson får inte flyga över Ryssland ifrån Scandinavien eftersom de är registrerade i England. Så det Tui flyg du såg över var inte så konstigt.

    Du har inte så mkt koll du, den nordiska delen Thomas Cook Northern Europe gör rekordvinster. Så inga bekymmer där, så det som Anna skriver stämmer till 100 %

    Tycker att dina vänner skall vara glada att deras resa löses så bra som den gjorde trots problemen med ett plan i bolaget. Sluta gnäll!

    Och måste säga, att är du en flygnörd så är du väldigt dåligt påläst, prova google när du vill veta ngt innan du skriver osanningar i din blogg.

    // En riktig flygnörd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar inte din uppfattning om Thomas Cook. Flygbolagets maskiner, de som tillhör Thomas Cook Scandinavia, är alla registrerade i Danmark. Ryssarna tillåter just nu bara flyg med besättning från flygplanets registreringsland i sitt luftrum. Undantaget SAS som har ett äldre avtal. Detta innebär för Thomas Cook att de inte kan flyga från Stockholm, med svensk besättning, över ryskt luftrum eftersom maskinen är dansk-reggad. TUI:s maskiner är oftast svenskreggade och kan därför inte flyga från Oslo med norskbesättning över Ryssland. Etc etc.
      Faktum kvarstår att när allt fungerar perfekt är Thomas Cook helt okej men när något går snett behandlar de paxen som "crap!" I december när jag skrev mitt ursprungliga inlägg var många flygningar dessutom ersatta av andra bolag och flyttcirkusen inom koncernen, av maskinerna, var anmärkningsvärd. Även ute i Europa.

      Radera