8 november 2015

Om Niklas Strömstedt, en låt och ett skitnödigt folk!

Jag brukar inte titta på ”Så mycket bättre.” Sanningen är den att jag aldrig någonsin tittat på programmet. Dock har jag ju förstås många gånger hört låtarna i efterhand. Ibland blir programmets låtar bättre än vad originalet en gång var!

Efter gårdagens sändning har det utbrutit vilda diskussioner om huruvida det var rätt av TV4 att ”politisera” programmet genom att låta Niklas Strömstedt ge en käftsmäll mot de krafter han tycker förtjänar käftsmällar. Något som fick mig att kolla på inslaget i efterhand via nätet. 

Niklas tolkade Ace of Base ”Happy Nation.” I Niklas tolkning fick låten titeln ”Lyckolandet” och med textraderna ”hissa flaggan å förstå, den kan va mer än gul å blå” var tittarstormen i full gång.

Hade samma tittare rumsterat om lika mycket om vi hade fått lyssna till en Mikael Wiehe- eller Björn Afzelius-tolkning av samma låt? Hade folk förfasats i samma omfattning om Strömstedt valt att angripa Vänsterpartiet? Knappast!

En som upprörs över Strömstedts tolkning är Christer Sandelin. Vad Sandelin sysslar med i dag, mer än att sympatisera med yttersta högern, är oklart. Aftonbladet väljer att kalla den forne Freestyle/Style-stjärnan för ”artist” och visst, han var nog detta en gång i tiden men är nog i dag mest en före detta sådan!

Jag drar mig till minnes otaliga låtar genom åren som haft mer än tydliga vänsterbudskap och som ogenerat har sänts i radio och TV, något som fått mig att sucka uppgivet. Därmed inte sagt att jag också förfasas över Niklas Strömstedt och hans, i mina ögon, briljanta tolkning av samtiden!

Bara för att vi som i senaste valet valde att rösta på andra partier än de som nu styr (eller är det verkligen det de gör?) landet så innebär det inte per automatik att vi sympatiserar med de krafter som Strömstedt valde att angripa.

Många är de kulturella uttrycken att ondgöra sig över det som inte faller konstnärer på läpparna. Oftast sker det med svår vänstervinkling. Så är inte fallet med ”Lyckolandet.”

Malin Roos intervjuar i söndagens Expressen Jörn Donner och det är otroligt lätt att hålla med denne när han ampert konstaterar: ”Den politiska korrektheten är problemet med Sverige.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar