1 november 2015

Om busschauffören som gjorde rätt!

En bussförare i Stockholm är ute i blåsväder efter att ha beslagtagit en mobiltelefon från en tonårspojke berättar DN.

Ynglingen visade upp sin mobil med en falsk s.k. sms-biljett varvid chauffören surnade till och snodde luren från den kriminelle gossen.

Följden blev att det blev ståhej på bussen, passagerare blev upprörda och ca 15 av dessa valde att lämna bussen.

SL, och entreprenören Keolis, påstår nu att föraren begått tjänstefel och att det minsann kommer att bli ett personalärende av det hela.

Jag säger bara: Heja chauffören!

Att försöka åka med en buss med falsk biljett kallas i min värld för bedrägeri och jag anser att chauffören gjorde helt rätt som beslagtog viktigt bevismaterial!

Chaufförens arbetsgivare anser att han skulle ha avvisat bedragaren men inte beslagtagit mobiltelefonen.

Detta måste innebära att om någon, icke behörig, använder ett kreditkort tillhörande en av SL:s eller Keolis:s chefer så är det helt rätt av butiksinnehavaren att säga: ”Sorry, men kortet är inte ditt. Du kan tyvärr inte handla i min butik men här har du kortet tillbaka så försök gärna någon annanstans!”

Som ärlig kollektivtrafikresenär, som betalar erfordrad taxa för mina resor, så ser jag fram emot att följa ärendet med busschauffören som, i mina ögon, gjorde det enda rätta och försvårade för en brottsling att fortsätta på sin brottsliga bana!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar