10 oktober 2015

Apotekskedjorna kundfrånvända!

För en tid sedan skrev jag ett mejl till fem olika apotekskedjor:
”Att brustabletter innehåller höga halter av salt är välkänt.Jag har en fråga ang c-vitamin i brustablettform: Är det något av de märken ni säljer som innehåller mindre salt än andra sorter?
En ganska anspråkslös fråga anser jag, som av olika skäl vill dra ned på mitt saltintag men ändå, i förkylningstider, vill mota snuvan i grind genom att ta extra vitamintillskott. Här förstår jag givetvis att jag säkert kommer att få kommentarer om onödigheten med vitamintillskott och att jag borde äta ett par apelsiner i stället för att köpa brustabletter och visst skulle jag kunna göra det. Men vardagsfrukostar har en tendens att vara starkt begränsade tidsmässigt och ett glas c-vitamin slinker snabbt ner innan t-baneresan väntar!
Apotekskedjorna vill gärna profilera sig som trygga för oss konsumenter att ställa hälsorelaterade frågor till och jag förväntade mig snabba svar på min enkla fråga.
Apotea svarade:
För denna fråga hänvisar vi till respektive tillverkare som kan svara på detta bäst.
Här handlar det om att jag som kund ska göra ”jobbet” som Apotea borde göra!
Apoteket (statliga, före detta monopolet) svarar:
De C-vitamin vi har i brustablettform är Apoteket (egna märket) och C-vimin, är det en jämförelse mellan dessa två du menar?
Som om jag varit otydlig i min fråga?
Apotek Hjärtat svarar först:
Jag har vidarebefordrat ditt mejl till vår sortimentavdelning.
Du kommer att få svar så snart det är möjligt.
De återkommer efter ett par dagar och konstaterar:
Vår sortimentsavdelning låter hälsa att det dessvärre inte finns ett alternativ med mindre salter i vårt sortiment.
Ett ärligt erkännande om än inte det svar jag hade önskat. Dock inser jag att jag håller denna apotekskedja som min favorit och jag förstår nu varför; Ett rakt och ärligt svar är bättre än inget svar alls för tro mig eller ej; Det finns företag i apoteksbranschen som inte orkar bemöda sig med att alls besvara kundmejl:
Kronans Apotek har överhuvudtaget inte besvarat min mejlfråga!
Tillagt 15 dagar efter att jag publicerade mitt inlägg: Sent omsider svarar Kronans Apotek:
Jag beklagar att vi inte svarat dig tidigare. 
När det gäller saltinnehåll utgår jag från att du menar natrium, då det är detta som kan höja blodtrycket.När det gäller vår egen C-vitamin brustablett har jag skickat frågan vidare till ansvarig på huvudkontoret. Du kommer att få ett mejl direkt till dig angående detta.
 Andra företags produkter kan jag inte hitta mängder  på deras innehållsförteckning, bara att de innehåller natrium. Därför måste jag hänvisa till att du kontaktar företagen. T ex Meda som säljer C-vimin. Är något oklart ber jag att du återkommer. 
Jag konstaterar att mycket är otroligt oklart och att mysteriet med brustabletters salthalt inte är något som apotekskedjorna vill röra ens med pipetter!
Apoteksgruppen har överhuvudtaget inte besvarat min mejlfråga!
(Tillagt 7 dagar efter att jag publicerade mitt inlägg: Nu kom ett svar från Apoteksgruppen: "Ursäkta sent svar. Man kan kalla natriumvätekarbonat ett salt och jag antar att det är det du refererar till? I brustabletter är det natriumvätekarbonaten som just ger bruset och fungerar som surhetsreglerande medel. Därmed finns det inga brustabletter som inte innehåller natriumvätekarbonat, och vi har dessvärre ingen information om vilka märken som innehåller mindre natriumvätekarbonat än andra.")
Apoteksgruppen vet helt enkelt inte vad de säljer!? Intressant!

Ganska häpnadsväckande och nedslående resultat tycker jag!
Varför vi kunder ska tro på apotekens uppmaningar om att ställa hälsorelaterade frågor till deras personal är fortsatt en obesvarad fråga, inte ens värd att mejla till de respektive kundtjänsterna!

Och till tillverkarna av brustabletter kommer här en uppmaning: Den av er som först presenterar produkter med sänkt salthalt lär kunna tjäna en hacka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar