19 september 2015

Om Nordea, uppdateringar och nyhetsvärdering!

En ”nyhet” på lördagen är att Nordea stänger sina banktjänster under några gryningstimmar på söndagen. Varför detta är värt att spendera spaltutrymme på är för mig en gåta.

Som kund i Nordea, och andra banker eftersom jag tillhör ett otroget kundsegment, är det för mig inte alls konstigt att banker väljer att uppdatera sina tjänster under timmar då bankerna har som lägst kundtryck. Det inträffar med viss regelbundenhet, typ var sjätte vecka, och det är väl inget att uppröras över, eller?

Mer upprörande, och något som media i stället borde granska, är att Nordea gjort förändringar på kundernas egna sidor. Tidigare fanns rubriken ”översikt” där vi som kunder lätt kunde se de flesta av våra affärer med banken. Det var smidigt och ett snabbt sätt att få överblick över den egna ekonomin.

Översikten tycks nu vara historia. Ett klick på ”översikt” ger svaret att sidan inte längre finns och i stället hänvisas vi kunder att genom åtskilliga klickanden (”Vill du se dina kort tryck si och vill du se ditt sparande tryck så” osv.) finna information om våra affärer med banken.

Det är otroligt kundfrånvänt!

Till SR Ekot sa Nordeas chefsekonom Annika Winsth den 1 sep att en "rörig ekonomisk höst väntar" men inte trodde jag att detta skulle avse även kundernas egna sidor hos Nordea! 

Vem vet; Kanske nattens uppdatering ger oss nya överraskningar av än uslare karaktär än de redan kända?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar