9 augusti 2015

Om hamburgerrestauranger, prissättning och miljötänk!

Med en blodsockerhalt mer än låg och med stort behov av snabba kolhydrater besökte jag i dag en hamburgerrestaurang tillhörande en av giganterna på marknaden.

Jag kollade menyn och bestämde mig för en burgare som med ”company” skulle kosta 68 kronor.

Jag kände dock inte för de flottiga potatis-stripsen och bad att få slippa dessa.

Döm om min förvåning då tjejen bakom disken glatt svarade: ”Javisst, då blir det 71 kronor!”

Folk i min närhet brukar stundtals anklaga mig för att vara en rättshaverist och i dag fick de måhända rätt för en intensiv diskussion vidtog vid kassadisken. En diskussion som fick söndagsrushen i övriga kassor att paralyseras under ett par minuter medan jag kraftigt ifrågasatte restaurangens logik gällande prissättning samt min kassörskas envishet att fortsätta hävda sin ståndpunkt!

Hur det hela slutade?

Jag bad om en hel meny och ”sparade” 3 kronor.

Det hela vållade mig dock smärre sura uppstötningar när jag vid sophanteringen, på haket vars ägare påstår sig vara miljövänliga, kastade alla mina pommes i soptunnan!

Självklart borde prissättningen på en snabbmatsrestaurang vara sådan att jag som kund kommer billigare undan om jag väljer bort en av tre produkter ur en färdigkonstruerad meny!

Så tänker man inte på det flottyrdoftande etablissemang som jag i dag besökte! Shame on you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar