16 augusti 2015

Om DN-konserten, medmänniskor, SL och MTR!

Jag var vid Sjöhistoriska museet i dag och lyssnade och njöt av DN-konserten med Kungliga Filharmonikerna under ledning av Anna-Maria Hellsing och med Helen Sjöholm som fantastisk gästartist.

Det var ett par år sedan jag senast besökte detta evenemang som brukar locka sisådär 40 000 åhörare. I år tror jag att vi var närmare 50 000!

Många är åren då vi i publiken fått stå och stampa på en leråker med regnet strilande. Detta faktum berättade Konserthusets chef Stefan Forsberg om i sitt inledningsanförande.

I år strålade dock solen från en molnfri himmel och sköna vindpustar svalkade publiken.
Helen sjöng Lasse Tennanders vackra ”Stolta stad” och jag fick höra ett av mina favoritstycken, Jean Sibelius oändligt vackra ”Finlandia”, förutom massor av annan vacker musik!

Ljudanläggningen var, för en gångs skull, mycket bra. Även långt bak i publikleden bjöds på god ljudkvalitet.

Sedan är det ju det där med medmänniskor! Ibland undrar jag vad folk gör på en konsert med en symfoniorkester och skönsjungande artister om de hela tiden måste stöka sig fram ivrigt pratande i mobiltelefoner eller vinglades fram i publikhavet med fem varmkorvar med bröd!?! Och vad säger man till småbarnsföräldrar som kommer alltför sent för att få bra platser men ända forcerar sig fram i samma publikhav med telningen på axlarna så att bakomvarande, som varit på plats i god tid, inte ser just något alls!?!

Jag försökte gilla läget och njöt av konserten men fick sedan ett rejält ”frispel” på hemväg.

Att SL inte kunde åstadkomma tillräckligt med bussar kan jag förstå. Men att samma SL, och entreprenören MTR, valde att köra med korta t-banetåg denna söndag är ofattbart. Karlaplans T-banestation var inte att leka med denna eftermiddag!

Samma korta tåg trafikerar också de söndagar då det är matcher eller evenemang i Globen-området med den nya Tele 2 Arena.

Samma korta tåg kör också söndagarna i december då julhandeln är i sin slutfas. I vintras såg jag mängder med folk bli kvarlämnade på perrongerna för att tågen såg ut som i japansk rusningstrafik! Något jag, och många andra säkert, påtalade som oacceptabelt för SL!

Men visst ja; Det var i går jag bloggade om oppositionen i Stockholms läns landsting som i och med att de stoppade en planerad taxehöjning nu ser till att all kollektivtrafik i huvudstaden blir sämre än sämst under åtminstone ett år framåt!

Troligen gillar en stor del av dagens mobilpratare, varmkorvbärare och knäppa småbarnsföräldrar beslutet att inte höja SL-taxan. Hoppas att just dessa fortsatt står vid hållplatsen för busslinje 69 vid Sjöhistoriska. Eller åtminstone att de fick en lika hopplös hemresa i t-banan som denne bloggare!

Tur att konserten gladde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar