10 juli 2015

Omar Sharif var en av de stora!

Det är, åtminstone för mig, alltid lika jobbigt smärtsamt när en stor skådespelare går ur tiden. Det väcker så många minnen, många av dem visserligen bara fragment, från film- och TV-upplevelser genom åren. Jag minns vad jag gjorde, vad jag kände och hur jag mådde då när jag njöt av rollprestationerna som skådisen berikat världen med.

På fredagseftermiddagen kom beskedet att Michel Demitri Chalhoub, egyptisk skådis med libanesisk bakgrund gått bort. Vem då, frågar sig kanske vän av ordning?

Han blev världsberömd under namnet Omar Sharif.

Finns den filmälskare som inte minns karaktären ”Sherif Ali” i ”Lawrence av Arabien?” Jag tror inte det! Filmen, från 1962, är en av de absolut bästa i filmhistorien och Omar Sharifs svarta ögon är inetsade på näthinnan efter de dryga tre timmarnas njutning!

För sin roll i ”Doktor Zjivago” belönades Omar Sharif med en Golden Globe Award.

Jag själv minns honom också från början av 70-talet då svensk tv visade, som jag minns det i alla fall, Jules Verne’s ”Den hemlighetsfulla ön” i serieformat med Sharif i huvudrollen.  Jag satt på helspänn i soffan och längtade, med skräckblandad förtjusning, efter kommande avsnitt.

Den här svenska sommaren tycks komma att bli ihågkommen för sina blygsamma temperaturer och mångfaldiga regnskurar. Som gjort för filmtittande!

”Lawrence” kommer absolut att plockas fram och avnjutas för jag vet inte vilken tvåsiffrig gång i ordningen.

Tack Omar för mången högtidsstund framför filmdukar och tv-skärmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar