30 maj 2015

Om Ryssland, rättigheter och avundsjuka!

Vladimir Putin gör allt som står i hans (bisarra) makt för att få sitt väldiga rike omtalat i vitt skilda sammanhang. Det går sådär. Den senaste veckan har ”Ryssland” troligen varit det mest skrivna ordet i svensk media men alls icke beskrivet i positiva ordalag.

Sent i går kväll kom beskedet att ett stort antal företrädare för EU, som politiker, militärer och andra hamnat på Putins svarta lista och inte längre beviljas inresetillstånd i Ryssland.
Bland de spärrade finns moderaterna Anna Maria Corazza Bildt, Lena Adelsohn-Liljeroth och Gunnar Hökmark. Den senare twittrade glatt att han var stolt över att ha hamnat på spärrlistan.

För en vecka sedan avgjordes Eurovision Song Contest och omröstningen är omtalad eftersom EBU valde att lägga på konstgjorda applåder när Ryssland fick höga poäng och publiken i arenan buade. EBU tog därmed solklart ställning emot den demokratiska rättigheten att uttrycka åsikter andra än de stipulerat politiskt ”korrekta.” Putin har helt enkelt en hantlangare i EBU!

Nära Ukrainas gräns håller ryska styrkor på att bygga upp, vad som verkar vara, en större militärbas. Att det handlar om en förestående invasion torde inte råda någon tvekan om!

I dag har en Prideparad försökt genomförasMoskvas gator. Flera gripna är det, för Putin & Co, självklara resultatet.

Jag är inte så lite avundsjuk på Hökmark och de andra som, med stolthet, kan proklamera sig icke-önskvärda i Ryssland.

Vem vet vad jag skulle kunna ta mig till om jag plötsligt befann mig på Röda Torget?

Kanske skulle jag upplysa passerande ryssar om att deras sångerska visserligen sjöng fantastiskt i Eurovision men samtidigt skulle jag upplysa om att något jubel var det inte tal om i salongen.

Kanske skulle jag hala upp informationsmaterial om mänskliga rättigheter och berätta om allas rätt att bli förälskade, även i en person av samma kön.

Kanske skulle jag berätta att jag inte anser att det är rätt av ett land att hota ett annat land med invasion. I alla fall inte om det inte handlar om en fasansfull diktatur som t ex Nordkorea.

Hörru Vladimir! Ta och spärra mig också! Jag vill också känna mig stolt som medlem av de utspärrades skara!  

2 kommentarer:

  1. Det verkar som om Ryssland är det land som hatas mer o mer och vi i väst är alltid oskyldiga till provokationer.... Men när en man sminkar sig som Conchita och plötsligt så MÅSTE alla säga att det är en hon fastän det är en man som är oerhört skicklig med sminket, och dessa människor ska leda oss i helighet, dvs kyrkan tar dessa människor som föredömen, ja då kan det bara gå snett. Låt hela HBT rörelsen fä lära sig lite ödmjukhet med. Prideparaderna är sannerligen inga symboler för ödmjukhet, ser mer ut som Sodomfestivaler. Titta på programtitlarna, öppna Edra ögon! Ryssarna vill inte ha detta påtvingat på sitt land. Om vi vill att Jonas Gardell som är en utmärkt komiker men usel Teolog ska leda Svenska Kyrkan och hyllas med priser, utmärkelser och Ärkebiskopsfjäskande så ska vi inte tvinga Ryssarna tilm det. Vi i väst är nog så dekadanta att vi tappat all form av motstånd mot synd o perversitet. Jag vill inte döma någon, och det gäller Ryssland med. Låt Ryssland vara ifred från våra perversa lekstugor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att "våra lekstugor" är "perversa" är din tolkning. En tolkning jag inte delar! Om en man är kär i en man, en kvinna i en kvinna, så kan jag inte förstå varför andra ska ha en åsikt om detta!?! Jag har heller aldrig påstått att Jonas Gardell är den ultimataste av teologer men han måste ändå få tillåtas ha en åsikt. Uppenbarligen tycker du att han ska förnekas denna rätt. I stället för att bemöta hans tyckande vill du stoppa, hindra, förbjuda. Precis som ett socialdemokratiskt parti i vårt eget land! Detta kommer jag aldrig att förstå och heller aldrig respektera! Det brukar heta att den som förnekar en homosexuell att hysa känslor själv är otroligt osäker på sin egen sexualitet. Uppenbarligen gäller detta även dig du anonyma.....

      Radera