6 maj 2015

Andreas Lubitz övade självmord!

I dag kom den franska luftfartsmyndigheten med en delrapport över det fruktansvärda självmordsdådetandrepiloten Andreas Lubitz valde att avsluta sitt och, oförklarligt nog, många andra människors liv genom att krascha flygplanet ner i en bergsravin i Alperna.
Lubitz har, enligt rapporten, ”övat” på att sätta höjdrodren på markkontakt.

I samband med utresan, från Düsseldorf till Barcelona, ska han ha meckat med höjdinställningarna ett flertal gånger då flygplanets kapten, även då, lämnade cockpit.

Uppenbarligen var Lubitz mycket, mycket sjuk! Fanns det verkligen inte en enda människa som kunde se detta på honom? Eller beror det på att de flesta flygbolag i möjligaste mån försöker blanda sina besättningar så långt det är möjligt för att förhindra att samma människor arbetar tillsammans mer än mycket sällan? Jag menar; Var det ingen i besättningen den aktuella dagen som hade arbetat med Andreas tidigare och i så fall hade kunnat konstatera att han nog inte mådde prima?

Efter katastrofen i mars intervjuade Hufvudstadsbladet, den finländska svenskspråkiga tidningen, Petri Pitkänen, säkerhetskommitténs ordförande vid den finska pilotfacket. Han kunde berätta att omfattande psyktester endast görs av de som söker in till ett flygbolag eller en flygutbildning. Därefter omfattar de årliga uppföljningarna hos läkare endast frågor av typ: "Hur står det till?”

Om Pitkänen har rätt i det han påstår så är det inte bara häpnadsväckande utan också oacceptabelt. I alla fall om någon frågar mig som flygpassagerare!

Sedan måste jag ju stillsamt undra varför i hela fridens namn kaptenen på flygningen lämnade cockpit både på ut- och, den tragiskt avslutade, hemresan. En flygning från Düsseldorf till Barcelona tar vadå? En och en halv timme? Två timmar?

Enligt tidigare lämnade uppgifter så har det hetat att anledningen till kaptenen lämnade cockpit strax efter start på väg hem mot Tyskland var att han ”inte hunnit gå på toaletten under uppehållet i Barcelona.”

Kanske hade han urinvägsinfektion eller dålig mage? Eller var någon i kabinpersonalen värd att limma på? Ja, det är ett elakt ifrågasättande av en person som enligt ljudupptagningarna gjorde vad som stod i hans makt för att forcera dörren in till cockpit, dock utan framgång. 
Men frågan borde ändå ställas; Varför lämnar en kapten gång på gång sin ”arbetsplats” under mycket korta flygningar?

Hur som helst så kommer framtida flygresor för denne bloggare inte per automatik vara fyllda av ”glad” resfeber utan av en växande oro.

Psykiskt sjuka människor beredda på att utföra fasansfulla handlingar kan vi aldrig hundraprocentigt skydda oss emot. Däremot borde den psykiska statusen hos de som ”rattar” ett flygplan vara så säkerställt bra som den bara kan vara! Detta var uppenbarligen inte med sanningen överensstämmande den där olycksaliga mars-dagen på ett Germanwings-flyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar