24 april 2015

Svenska poliser hjältar i New York!

4 svenska polisassistenter, hyfsat nyutbildade, har vållat uppståndelse i veckan i New York.
De fyra, troligen på en häftig party-weekend efter att ganska så nyligen ha anställts vid Polismyndigheten, ingreptunnelbanelinje 6 i staden då föraren halvhysteriskt ropade i högtalarsystemet och frågade om det möjligtvis fanns poliser ombord på tåget? 

De var på väg för att se musikalen ”Les Miserables” när semestern, åtminstone tillfälligt, blåstes av.

Då ingen nationalitet på de efterfrågade poliserna angavs besvarade våra fyra hjältar nödanropet, helt enligt, i alla fall den svenska, instruktionsboken.

De kunde stoppa ett slagsmål i en av vagnarna. Alltihopa filmades naturligtvis av flera passagerare med ”smarta” telefoner.

I dag har de fått träffat stadens polischef som ville framföra sitt tack!

När jag skriver dessa rader sitter jag dessutom och nynnar på en av mina favoritmelodier ur den musikal grabbarna skulle se; ”Do you hear the people sing, singing the songs of angry men”?

De arga männen på tunnelbanan mötte sina övermän i form av svenska poliser. Samtidigt fick våra poliser visa att man faktiskt kan ingripa utan att skjuta ihjäl folk. Bara det är nog så viktigt eftersom den amerikanska polisbrutaliteten visat sig passera anständighetens gräns vid några/många tillfällen under de senaste åren.

Erik, Samuel, Marcus och Eric! Här sitter jag, en simpel medborgare, och är så stolt! Jag hoppas verkligen att er arbetsgivare beslutar sig för att inte dra några semesterdagar för er tripp till ett av mina favoritländer! Tvärtom borde ni få övertid för er insats som renderade så stor uppmärksamhet och som gav er upplevelser i New York ni aldrig hade kunnat tänka er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar