12 april 2015

Om Indien och feelgood-läsning!

Jag har aldrig känt någon längtan efter att resa till Indien! Med män som anser att kvinnor finns till för att våldtas och med magåkommor som drabbar besökande turister med 99%-ig säkerhet så har landet aldrig känts som ett ultimat resmål!

Därför tog det mig längre tid än för de flesta innan jag köpte boken ”Dehlis vackraste händer” av den svenske författaren, och Indien-kännaren, Mikael Bergstrand.

Uppföljaren, också den inköpt i senaste laget, ”Dimma över Darjeeling” har jag nyligen plöjt igenom.

Båda böckerna är fantastiska, i alla fall i mitt tycke, och fyllda av dofter, färger, rytmer och lockar nog de flesta läsare till både skratt och eftertänksamhet.

Som så många andra längtar jag efter en snabb fortsättning och nu läser jag på Norstedts hemsida att bok nummer tre kommer i maj. Titeln är ”Gurun i Pomonadalen” och tyvärr sägs det att denna bok blir den sista i en trilogi om ”Göran”, aka ”Mr Gora”, ”Yogi” och alla de andra som förgyllt mången läsestund för mig.

Suck!

Hur ska det egentligen bli med alltihopa? 
Utan att säga för mycket för er som ännu inte läst Bergstrands första två böcker i serien så undrar jag bara:

Blir det något bröllop?

Vad säger ”Amma” i så fall om det?

Utspelar sig hela avslutningen i Sverige och i så fall varför då?

Är ”Yogi” egentligen säker på, till 560 %, att Sverige verkligen är det lämpligaste av alla lämpliga resmål?

Och vad händer egentligen med teplantagen?

Till dig som ännu inte läst feelgood-böckerna av Mikael Bergstrand kan jag bara säga att jag avundas dig!

Det är måhända så att jag kommer att välja andra resmål före Indien när semestrar lurar runt hörnet men min lust att upptäcka detta väldiga land har i alla fall ökat betänkligt efter att ha lurats in i denna värld via ett par mycket läsvärda böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar