19 april 2015

Eurovision 2015 - mina synpunkter!

Som tidigare utlovat kommer här mitt högst personliga tyckande inför Eurovision Song Contest 2015. Jag brukar publicera detta innan SVT påbörjar förhandsvisningarna, något som startar i veckan som kommer. Jag vill ju inte bli anklagad för att plagiera någon annan. Plagiat har vi ju tillräckligt med i schlagervärlden ;-)!

Så kära schlagervänner, och alla ni andra, håll tillgodo!

Semi 1, 19 maj

Moldavien:
Först ut i årets Eurovision-spektakel är en rågblond (måste vara blekt) gosse. Modern pop-låt som väcker förhoppningar om en kul tävling. Gud, vad besvikna alla ska bli! Eftersom jag har lyssnat igenom låtarna ett par gånger så vet jag vad som komma skall. Därför är det svårt att tycka till om denna låt. Den är bra men knappast tillräckligt bra. Det är sväng men bland de få låtarna med sväng i år så sticker nog inte Moldavien ut tillräckligt mycket!

Armenien:
Wow! Det här är riktigt bra, förutsatt att gruppen lyckas sjunga rent och dessutom inte totalkollrar bort sig på engelskan som redan i videon lämnar en hel del att önska. Som musikutbildad, även om det är länge sedan, blir jag lycklig över de annorlunda harmonierna och tonartssvängningarna. Riktigt snyggt och borde vara solklara till finalen! Eller så åker de ur med dunder och brak och då beror det nog bara på att de alla ville för mycket i semin och sjabblade bort den vackra tempoväxlande melodin.

Belgien:
Degenererade Belgien brukar skicka det ena märkliga bidraget efter det andra till denna tävling. Jag brukar skratta gott och jag brukar ofta gilla avarterna från Europas mest tudelade nation. I år garvar jag inte. Det handlar inte om att jag spinner loss på låten. Han kan inte engelska och han gör mig inte glad. Däremot fattar jag att han troligen kommer att komma topp tio i finalen. För dit tar han sig lekande lätt medan jag hämtar mer att dricka ute i köket! Å då handlar det inte om te, lika lite som att låten skulle vara min tekopp!

Nederländerna:
Oj! Den här låten har jag hört förut. Vet inte var eller när men det spelar ingen som helst roll. Det här är alldeles lysande! Å jädrar i min lilla låda vad hon sjunger bra! Holländarna har börjat överraska i tävlingen på senare år. Välkomna tillbaka till toppskiktet! Det här kommer att gå otroligt bra!

Finland:
Vad jag än tycker om detta så kommer jag att få på skallen! Så då tycker jag därför helt enkelt rakt från hjärtat! Detta är ett hån mot alla de som ställde upp i ”Funkismello” i Väsby tidigare i år. Det finska bidraget är dessutom ett förfärligt hån mot alla i Glada Hudik-teatern. Det är möjligt att alla röstberättigade under den finska finalen var varma i sina hjärtan (av för stort intag av Kosken?) och sympatiröstade på detta gäng funktionshindrade. Jag tror att det kommer att bli lyteskomik i Wien! Jag skäms för att säga det men måste ändå meddela att skämskudden kommer att vara nära mig när Suomi äntrar scenen. Självklart ska även funktionshindrade tillåtas vara med men då ska de baske mig uppvisa mer kvalitet än vad detta gäng gör.

Grekland:
Efter ett antal discodansanta hits från Olympens land under många år så satsar de i år på en väteperoxid-stinn blondin som wailar fram en intetsägande ballad. På nätet påstås sådant som att hon har en vacker röst. Vad spelar det för roll när låten är så komplett i all sin tristhet? Nu har ju inte grekerna råd att arrangera ett Eurovision förrän om sisådär fyra generationer. Årets bidrag är ett tydligt bevis på detta!

Estland:
Elina & Stigs halvsvängiga dänga berör mig inte ett dugg. Varför har hon inte låtit operera bort sina polyper är min första tanke när jag hör henne. Han låter bara gnällig. Och videon är förfärlig i all sin dystra stämning. Sorry grannar, men årets bidrag från er förstår jag mig inte på!

Makedonien:
Fortsätt att köa till landets toaletter för det här behöver ni inte heller lyssna på. En låt där sångaren börjar första 12 sekunderna med att waila är hur som helst dömd på förhand. Det spelar ingen roll att låten blir en smula medryckande efter en stund. Åtminstone i den taktfasta refrängen. Hallå! När kommer nästa låt?

Serbien:
Vafalls? Ingen Balkan-ballad från Serbien? Vad har hänt? Här får vi en bra poplåt med maltesiska Chiaras serbiska motsvarighet. Oväntat och bra! När hon spinner loss gör jag det också!

Ungern:
1994 representerades Ungern av Friderika Beyer som med sin otroligt vackra ballad ”Kinek mondjam el vétkeimet” drog en 12-poängare ur det svenska folket. Sedan dess har många ungerska bidrag varit av typen bättre än de flesta andra. Årets bidrag är inget undantag. Detta är bra och jag hoppas att de lyckas med stämsången på lika bra sätt som i den ungerska uttagningen. Någon slags country-stuk som passar mig så himla bra. Frågan är, som så många gånger till under årets tävling, om just denna ballad sticker ut tillräckligt? Jag hoppas det!

Vitryssland:
Kolla videon och berätta för mig vad han har i öronen!! Eller har han konstgjorda öron i sin helhet? Vitryssland har skickat samma typ av låtar sedan Lukasjenko enväldigt bestämde att landet skulle vara med i Eurovision och sedan dess enväldigt, via hantlangare, väljer vilket bidrag som ska representera landet. Ifjol var det visst så att tvåan i den nationella tävlingen fick åka eftersom ettan inte föll lille Aleksandr på diktatorsläpparna! Violinsolot i mellansticket hjälper inte. Tröttsamt enformigt! Gäsp, trots dunkandet i rytmen som kan framkalla migrän hos känsliga.

Ryssland:
Det här gör mig absolut, fullständigt, spyfärdig! Blonderad brud sjunger om ”Million voices”, vars video visar på någon slags mångfald där allas röster är lika mycket värda. Och så kommer låten från Putin-land!?! Snälla rara röstare; Se till att denna låt inte kommer vidare till finalen, oavsett om ni tycker låten är bra! Själv är jag på väg ut i köket för att ta ännu en tablett mot sura uppstötningar! Det är så jävla provocerande så det är långt bortom anständighetens gräns!

Danmark:
Jag brukar titta på den danska uttagningen. Varje år brukar jag ha en skyhög favorit. Som aldrig vinner. Vad är det med danskarna, som ju ändå är ett av mina favoritfolk? I årets danska ”Melodi Grand Prix” hade jag ingen favorit alls!?! Alla låtarna var hästlängder från att hålla den kvalitet som jag förväntar mig från det danska musikundret. Årets Eurovision-bidrag svänger dock och det kan räcka. Men jag uppmanar alla att vända bort blicken från tv-rutan om inte gruppen och körtjejerna stylas om inför Wien-resan. Sångaren ser ut som en förlupen pingstpastor och körtjejerna är tillfiffade för att se 10 år äldre ut än vad de borde göra. Konstigt är ordet trots 60-talsflörtandet som brukar tilltala mig!

Albanien:
I vadslagningar bland Eurovision-nördar på nätet är denna melodi en av medaljaspiranterna. Aj-aj-aj, vad jag inte fattar detta! Visserligen har hon skitsnygga röda läppar i videon men låten är sannerligen inte lättsjungen och det låter på något sätt bara så himla….ja, albanskt! Rösten ska spricka på ett par ställen i låten är det tänkt. Den jävla sprickan kan bli alltför stor och wailandet i övrigt ger mig creeps!

Rumänien:
Han sjunger mycket bra! På, åtminstone delvis, sitt eget språk! Men varandes ännu en ballad, dessutom kommandes från ett land där en hel folkgrupp tvingas sitta i gathörn över hela Europa, så känner jag bara avsmak! Är oberörd, så otroligt oberörd, av denna melodi och kan inte för mitt liv minnas en enda strof två minuter efter att jag senast lyssnade på den!

Georgien:
När Ruslana vann för Ukraina 2004 gjorde hon det med djurhudar, trummor och med ett utseende som en krigarprinsessa. I år mantlar Georgien denna roll. Det borde dem inte ha gjort för jag blir bara extremt besvärad. Det är skrikigt, bullrigt, omusikaliskt. Öronproppar hitåt tack!

Semi 2, 21 maj

Litauen:
Men äntligen tycks även Litauen ha insett att det går att skicka något som inte kommer att komma sist. Semi 2 svänger loss rejält i starten och väcker förhoppningar om att denna kväll ska kunna ge mer dans än semi 1. Det här är kul! Banalt, nästintill naivt, men det är ju så man vill att en svängig schlager ska vara. Det ska vara party, glädje och dansvilja. Sen om sången stundtals är obekvämt falsk spelar ingen roll. I like!

Irland:
Irländska bidrag är ofta så skitnödigt tillrättalagda för att inte uppröra någon i det egna hemlandet där nunnor gräver ned barnlik och där aborträtt lyser med sin alltför stora frånvaro. Det handlar gärna, i alla fall när det är kvinnliga artister, om scenklädsel som är så heltäckande som möjligt och texten på låtarna får aldrig handla om något som kan uppröra någon (svårt religiös?) varelse på den gröna ön. Årets låt, och sångerska, är inget undantag. Även om skinnpajen är på så är urringningen helt säkrad från att hetsa någon pastor till blodstörtning. Hennes sångröst är alltför vass och hon känns inte trovärdig. Tumme ner!

San Marino:
Skönsjungande kille och tjej, enligt uppgift bara 16 år gamla, stråkar, annorlunda rytm. Jag går igång! Och melodin måste vara skitsvår att få till beroende på horder av tonartsskiftningar. Undrar om ungdomarna klarar detta live? Jag hoppas det! Den här kommer jag att vilja lyssna på. Igen och igen och igen!

Montenegro:
Här snackar vi årets Balkan-ballad! Fiol, dragspel, manlig tonsäker skönsång, you-name-it. Bedövande vackert. I dessa fall brukar mitt hjärta bulta lyckligt och jag drömmer mig bort till platser jag skulle vilja återse, även om dessa inte ligger på Balkan. Kanske börjar jag bli gammal, kanske har de smäktande Balkan-balladerna spelat ut sin roll? Det här är otroligt vackert! Ändå går jag inte i gång! Låten kommer att klara sig finfint i årets tävling. Jag kommer dock inte att rösta på den och oroas över att jag inte kan förklara riktigt varför!

Malta:
Men snälla söta schlagerälskare på Malta, jag vet att ni är representativt minst lika många som vi i Sverige, hur tänkte ni nu? Det spelar ingen roll att videon är dramatisk och sångerskan begåvad. Det här är så jävla tråkigt och jag blir så himla besviken. Jag brukar älska maltesiska bidrag. I år är förhoppningsvis bara ett enstaka undantag!

Norge:
Det här tycker många Eurovision-freaks är vackert!?! Själv funderar jag på varför hela det norska folket måste ha fått en kollektiv kollaps den där vinterkvällen då den norska finalen avgjordes? Liveframträdandet i norsk tv kan dessutom vara det absolut tristaste som någonsin visats i schlagersammanhang. Kom tillbaka Jahn Teigen! Allt är förlåtet. Norge borde inte ha en chans att gå till final i år.

Portugal:
”Det finns ett hav som separerar oss” sjunger en mascara-överspacklad portugisiska. Inget kunde vara mer sant! Jag brukar älska portugisiska bidrag även om jag inte förstår språket. Det hedrar dem att de envisas med att sjunga på sitt eget språk men i år blir jag bara mörkrädd. Undrar om Lissabon någonsin skulle vilja arrangera Eurovision? Det känns extra angeläget att ställa den frågan i år. Mötte jag sångerskan i någon mörk portugisisk gränd skulle jag, av en hel massa anledningar, springa för livet!

Tjeckien:
Ett par som på alla sätt försöker dramatisera upp en typisk östballad av snittet sämre än de flesta. Jag kollar klockan, bläddrar förstrött i någon tidning och undrar när eländet ska ta slut? Gud, vad tråkigt!

Israel:
Hoppas att alla ni som skenade till toaletterna under Tjeckiens bidrag nu är tillbaka i sofforna. Detta är en av mina storfavoriter till segern! Pampig, nästan religiös mamma-bön, till inledning. Men sedan svänger det loss rejält. Så himla skönt att få skaka rumpa ett tag. Det behövs i all annan bedrövlighet som många länder bjuder på. Återstår att se om politiska ställningstaganden gör att Israel inte får tillräckligt med röster. Jag trodde inte att Conchita skulle vinna ifjol. Jag tänkte att alla mossiga öststater skulle vägra rösta på honom/henne. Jag hade fel. Hoppas jag har fel i mina farhågor i år också. I så fall bär det av till Israel nästa år och alla Eurovision-fjollor, av alla jävla kön, kommer att kunna leva loppan i gay-paradiset Tel Aviv! Nadav borde vara självskriven på Pride i år!

Lettland:
Denna låt är också favorittippad av så många som liksom jag anser att de är bäst på att bedöma Eurovision-bidrag. Jag fattar nada! Även om hon har en pipa utöver det vanliga, stundtals lite Kate Bush-aktig, och klämmer ifrån tårna så når hon inte fram till mig. Hennes startnummer, direkt efter en vinnarfavorit, gör dessutom att jag tror att alla som dansade med mig kommer att missa detta nummer.

Azerbajdzjan:
Topp tre över de snyggaste, utseendemässigt, i år? Kanske! Europas tonårsbrudar, och en och annan schlagerfjolla förstås, kommer att fukta ihop och tokrösta! Det här blir säkert populärt men själv kommer jag på mig att under tre minuter fundera på vad jag ska äta till middag under veckan som kommer och om det verkligen inte är dags för kisspaus? Jag är så oberörd av detta! Och irriteras ofantligt över wailandet under den sista minuten. Fast han ska ha cred för att han sjunger på så bra engelska!

Island:
Island är ett av mina favoritländer när det kommer till att producera finfina Eurovision-låtar. Sångerskan i år har ett oisländskt utseende och sjunger en poppig ballad som kommer att kunna dra röster från länder vars invånare inte har en susning om var Island ligger. Det blir ingen final i Reykjavik nästa år men det kommer att räcka långt tror jag.

Sverige:
Om vi bortser från alla plagiatanklagelser, och de är många, så är den officiella videon urtrist. Låten blir jag inte sugen på när jag hör den. Men scenuppträdandet kommer att räcka långt, till och med mycket långt. Det lär bli prispallen för Måns men det beror inte på att låten är bra. Dels är den inte ens ny, dels är den inte tillräckligt bra. Men hunken Måns kommer att sopa hem röster från all over the place!

Schweiz:
Här försöker sångerskan skapa någon slags fejkad dramatik och publiken i den schweiziska finalen tycks ha varit höga på något för de blir besatta. Jag tittar förundrat och försöker förstå vilket budskapet är som Schweiz vill förmedla med denna sång. Det förblir en gåta, i alla fall för mig. Kissa, hämta mera chips, fyll på dippskålen och påfyllning i glasen. Nu! Det ska väl alla hinna med under tre minuter i alla fall för snart händer det grejor när vi förträngt alplandet!

Cypern:
Akustiska gitarrer är hemligheten att ta till när man vill förföra denne bloggare. Det spelar ingen roll att detta är ännu en ballad. John sjunger mycket bra men saknar karisma. Och detta års Pridefestival lär nog inte importera Cyperns artist 2015. Till det är låten alltför odansant. Men gitarrerna gör susen. Denna ballad borde kvala vidare om jag får bestämma. Tyvärr blir det nog inte så eftersom han kommer att försvinna bland alla andra ballader.

Slovenien:
Å, jag har så jäkla svårt för vokalister som spänner stämbanden till bristningsgränsen. Att denna sångerska hämtat inspiration från tyska Lena står klart med all oönskad tydlighet. Låten är intetsägande och trots att den svänger mer än de flesta andra bidrag så berör mig inte detta ett endaste dugg. Har glömt i samma ögonblick som låten är över. Något som inte sker tillräckligt snabbt!

Polen:
Sist ut i semi 2 kommer ännu en ballad. Alla tv-tittare är så fed-up så här dags och kommer att missa en fin melodi med en begåvad sångerska. Synd på så rara ärtor! Ett annat år, med andra medtävlare, hade detta kunnat räcka långt!

Redan klara för finalen, 23 maj (oordnad ordning då denna inte var bestämd när dessa rader skrevs)

Australien:
Höll på att få hjärtsvikt under den inledande första versen då jag trodde mig ha hamnat i ett sedan länge glömt Balkan-land. Innan den korta versen är över och svänget sätter in är det bara en sååå urtrist låt. Sedan blir det annat ljud i skällan och utvecklar sig till en riktigt svängig poplåt. Här blir det några moves på parketten för undertecknad och det är inte ofta som detta sker i årets Eurovision. Mässingsblåset är skithäftigt och Guy är medryckande som tusan!

Österrike:
Skäggiga damen Conchita förde tävlingen till Wien. Där ersätts hon av ett gäng långhåriga, skäggiga, män som påminner om en hoper svårt pårökta och sedan länge övervintrade hippies! Det är lite otippat för att vara Österrike men det var det ju även ifjol. Detta är ett snyggt bidrag och om låten inte drunknar i årets balladträsk så finns risken att Österrike hamnar långt mycket högre i prislistan än vad värdnationer i allmänhet brukar önska! Å flygeln brinner fint!

Tyskland:
Vinnaren i den tyska finalen meddelade, under direktsändningen, att han inte var intresserad av att vinna eller för den delen representera Tyskland. Därför blir det nu tävlingens tvåa, Ann Sophie, som skickas till Wien. Ann Sophie är ett multiplagiat, kolla utseendet och lyssna på rösten, till Lena Meyer-Landrut som representerat landet ett par gånger och sopade hem hela spektaklet 2010. Årets tyska bidrag är utstuderat tråkigt och jag längtar efter fornstora hits från decennier tillbaka i tiden. Dessutom undrar jag om den tyska människan i år inte står för tävlingens mest bredkäftade mun?

England:
Hear! Hear! Min absoluta favorit i år! Här ger vi oss av till 1920-talet och jag bara älskar varenda sekund! Bättre än så här blir inte årets Eurovision! Befarar dock att många inskränkta öströstare vägrar att inse detta bidrags storhet! Som jag ska rösta på detta bidrag! Grattis alla telefonbolag som kommer att tjäna storkovan medan jag får käka knäckebröd i oöverskådlig framtid! Heja England! Go get them all!

Spanien:
Gör hon lika bra ifrån sig live som i videon så blir detta farligt! Tyvärr har hon samma problem som de andra som redan är klara för final. Ingen har sett henne innan finalkvällen. Sjunga kan hon, låten är intressant och hon är vacker. Räcker det? 

Frankrike:
Franska lärde jag mig aldrig. Det är visserligen inte för sent ännu och skulle tid och möjlighet ges till att studera ett nytt språk så står franskan på tur. Kanske i konkurrens med isländska! Lisa sjunger årets vackraste ballad och har en så underbar pipa att klockorna stannar och hjärtan brister. Tyvärr brukar bidrag som är direktkvalificerade till finalen ha svårt att nå ända fram. Jag önskar att denna förbannelse upphör i år. I så fall blir det prispallen för Frankrike och kanske når hon ända fram till vinnarbucklan!

Italien:
Men va? Finns det italienska sångare som inte låter som Eros Ramazotti och bara raspar sig fram röstmässigt? Japp, det gör det! Här blir det operastuk modell Andrea Boccelli och titeln ”Grande amore” får mig att smälta ihop tillsammans med stråkarna och pianoplinkandet. Det här är pampigt och jag spinner loss och får ståpäls. Kommer att bli en toppenplacering om musikkännare väljer att delta i omröstningen!

Om jag får bestämma skulle topp tre bli så här:
1 England
2 Israel
3 Nederländerna

Fast San Marino, Armenien, Ungern, Serbien, Frankrike och Italien borde inte vara långt efter!

Risken är dock stor att det är Måns som lyckas bäst! Vad trist det vore!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar