8 mars 2015

Mello 2015 ett lågvattenmärke!

”Det är ett väldigt fartfyllt finalfält”, säger schlagerdespoten Christer Björkman till TT på söndagen, timmar efter en förfärlig andra chansen-sändning!

”Bara en ballad, två midtempo och sedan är det fullt ös medvetslös”, fortsätter han, något som får den mest förhärdade mello-diggare att ifrågasätta den mentala statusen hos den citerade.

Jag vet inte säkert men känslan efter fem schlager-lördagar är inte att svenska folket unisont vrålar ”wow, så himla bra låtar vi har vaskat fram till final i år.”

Björkman säger också, med anledning av kritiken mot mellanakterna i går, att ”De i min åldersgrupp måste ju också få bli glada” och menar därför att det var god kvalitet på gårdagssändningen!?!

Ja, jag vill sannerligen fortsätta att ”bli glad” av schlagersändningarna. I år har glädjen dock lyst med sin frånvaro och skämskudden har varit mer framtagen än undanstoppad. 

Undantaget är programledarna som, när de inte behöver tramsa bakom pappdockor , varit bland de bättre på många år!

Det är dags för ny ”boss” för mello till nästa år! Nya grepp måste till och förnyelsen måste bli av det större slaget där det t.ex. inte kan vara så att en enda person väljer ut hälften av de låtar som svenska folket har att ta ställning till.

”Fullt ös medvetslös?” Ja, var och en måste ju få tillåtas att tycka det han/hon vill. Själv kan jag konstatera att finalen består av en dansbandsdänga, en stor dubbel-etno-låt samt 10 låtar som låter som en präktig b-smet av melodifestivalens sämsta produktioner under många år!

Heja Jon Henrik Fjällgren säger jag som inte har för avsikt att bli medvetslös under spektaklet nästa lördag! 

1 kommentar:

  1. Ja du, Björkmans mentala status har jag undrat över i många år ... Vi kan ju konstatera att karln knappast tanker lämna sin post frivilligt i alla fall.
    Programledarna har varit helt okej, men däremot åker min skämskudde fram när jag ser och hör "Filippa Bark". Är det sådan humor som svensken går i gång på numera? Eller är de flesta tittare redan medvetslösa fast finalen ännu inte varit?
    Skandal är det också att exempelvis Molly blev utröstad redan i delfinal 1. Kanske på grund av någon jävla app som inte fungerade. Saknar fler bidrag i finalen som i mitt tycke var väldigt bra, men, smaken är ju som baken - väldigt olika.
    Tycker nog ändå att det finns ganska många och trallvänliga låtar i finalen, och ser fram emot att få se den - förhoppningsvis vid medvetande - hemma hos en god vän.
    Som en imponerad europée skrivit på Eurovision Song Contests facebooksida: Bidragen i svenska finalen är bättre än de flesta av de europeiska bidrag som hittills är klara till ESC-finalen.
    Vem som kommer att stå som vinnare på lördag? Eftersom jag inte förstår hur svenska folket röstar eller hur den internationella juryn kommer att lägga sina röster, kan det gå hur som helst.
    Mina testpersoner som kommer från olika länder i Väst- öst- och sydeuropa har Måns som favorit.
    Jag själv väntar till att få se lördagens framträdanden innan jag bestämmer mig!

    SvaraRadera