21 mars 2015

Isländskan i behov av skydd!

Isländska är ett språk jag önskar att jag kunde! Inte för att jag skulle kunna göra mig förstådd för så väldigt många människor på vår jord utan av den enkla anledningen att jag tycker att det låter häftigt, ja rent av "coolt"!

Dessutom imponeras jag av den rigidhet som rått när det gäller att i alla sammanhang skapa egna ord i stället för att implementera låneord.

Nu tycks denna världsunika inställning vara på väg att luckras upp. Just ”coolt” har fått den isländska motsvarigheten ”kúl”, som blir svårt att böja enligt gamla isländska regler. Detta påstår i alla fall språkvetaren Håkan Jansson, vid Göteborgs universitet, i en avhandling där han menar att utländska låneord nu börjar tränga sig in i det unika språket.

Synd, tänker jag och minns de flygresor jag gjort med det isländska flygbolaget Icelandair.

När alla flygbolag i världen skriver ”boardingcard”, oavsett vilket flygbolagets hemspråk är, så skriver islänningarna ”brottfaraspjaldi” och väl ombord kan jag läsa att min ”líf jakka” finns under min stol.

Kanske går isländskan mot sin undergång nu? Det skulle inte bara vara synd utan också att historielöst ge upp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar