12 december 2014

Om smycken i arbetslivet!

Serviceledaren Eva på SJ vållar på fredagen uppståndelse.
I de första notiserna kan vi läsa att hon varnats och hotats med avsked för att hon har örhängen!?! Men vaf…, tänker jag, ett par örhängen kan väl inte spela roll?

Senare under dagen kan vi ta del av bilder på Eva med SEX smycken i högerörat och då ter sig det hela en smula annorlunda.

Jag har själv haft många arbeten i mitt yrkesliv där jag jobbat i uniform och där jag har haft att följa ett uniformsreglemente. Detta har handlat om synliga tatueringar, alltför många och märkligt placerade smycken, mängden smink, hårstyling och mycket annat.

Jag förstår mycket väl varför dessa uniformsreglementen finns. Det handlar ju till syvende och sist om vilken approach företaget ifråga vill visa utåt.

En purser på SAS berättade för mig en gång att han beordrade av två tredjedelar av besättningens smycken innan han tillät ombordstigning av passagerarna. Jag delade till fullo hans uppfattning. På SAS har många av de anställda armband och ringar i en aldrig sinande ström. Ofräscht, om än vackert, och bakteriesamlande in absurdum av personal som har att hantera mat till kunderna. Det borde aldrig accepteras.

Helt ärligt; När jag blir bemött i en kund-anställd-situation av en människa med bling-bling i näsan eller smycken i överdåd på fingrar och i öron så tänker jag per automatik: Streptokockinfektion från helvetet!

SJ påstår på fredagseftermiddagen, till Aftonbladet, att de ska se över uniformsreglementet p g a fallet med Eva.

Jag undrar bara; Varför då?

Hur Eva ser ut på sin fritid är upp till henne. Själv avstår jag gärna att se henne i uniform, trixande med det jag ska käka, med onödigt många smycken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar