30 november 2014

Flygbolagsanställda för fina för ett vanligt kneg?

På måndag och tisdag är det dags för strejk igen vid Europas största flygbolag, Lufthansa. Denna gång är det piloterna som kinkar för att de inte får gå i pension när de har förväntat sig.

Börjar det inte bli litet väl löjligt med europeiska flygbolagsanställda som anser att de inte ska behöva arbeta som andra människor arbetar?

För någon vecka sedan meddelade SAS att de varslar ca 100 av den svenska kabinpersonalen om uppsägning då deras fack inte kan acceptera att de ombyggda Airbus-maskinerna på långlinjerna inte har en vägg till viloutrymmena!?!

Ursäkta en kanske svåracceptabel fråga; Är det nödvändigt med viloutrymmen under det som är arbetstid?

Tja, de flesta svenska arbetsplatser har vilorum att använda som just vilorum för den anställde som plötsligt blir risig. Därmed inte sagt att personal i största allmänhet måste få ta sig en lur mitt under ett aktivt arbetspass! Oavsett om arbetspasset är långt!

Att söka sig ett arbete där lunchraster inte ingår innebär att man köper villkoren! Svensk polis får t ex äta mat ”i mån av tid” även om arbetspasset är 9-10 timmar långt. Någon tupplur är det inte tal om!

En bekant till mig messade, redan för flera år sedan, följande rader när jag hade mage att kritisera de som jag kallar ”skräckkabinettet”, nämligen SAS kabinpersonal: ”Jag tycker att du är lite orättvis. 33600 kronor i månaden, 27,5 timmars veckoarbetstid och minst 12 dagar ledigt per månad är ju djäkligt taskiga villkor för en servitör/servitris.”

Citatet är möjligtvis en smula tufft men i sak kan jag bara hålla med i ironin och konstatera att det nog snart är slut med de stora europeiska, icke-lågpris, flygbolagen såsom vi har känt dem under alltför många år! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar