22 augusti 2014

Stoppa människohandeln/tiggeriet nu!

Nu är det, igen, dags för undertecknad bloggare att sticka ut hakan!

Jag delar nämligen uppfattning med Per-Arne Frisk (S), ordförande i socialnämnden i Timrå.

Även om hans partikamrater kommer att fördöma, kritisera och kanske utesluta Frisk så har han sannerligen en poäng när han påstår att det EU-importerade tiggeriet är organiserat!

På väg hem på fredagseftermiddagen satt det två rumänska/moldaviska tjejer utanför ”min” ICA-butik.
När jag hade handlat klart och var på väg hem gick de båda tillsammans, med en troligen landsman till de båda tjejerna, mot t-banestationen i min Stockholmska söderförort.

Detta trots att klockan ännu inte var så pass mycket så att ett uppbrott var motiverat. Ett häftigt fredagsshoppande av helglediga svenskar, av alla nationaliteter, hade ännu inte nått sin peak!

När jag stod i kassakön hade jag en äldre, kanske i 75-årsåldern, dam framför mig i kön. När hon skulle ta upp sin plånbok var den….just det, borta!

Jag påstår inte att hon blivit bestulen av någon i trion som jag såg gå mot t-banan men tanken slog mig att de kunde avsluta dagens tiggande eftersom dagens inkomster nått tillräcklig nivå!

Jag vägrar fortsatt att tro att alla de som sitter i våra gatuhörn klarar av att livnära sig på de allmosor de drar in på en dag, sittandes på en skänkt kudde!

Hur de kan finansiera sin egen överlevnad, sina resor till/från Rumänien/Moldavien (eller vad det nu handlar om) är ofattbart. Särskilt som de samtidigt påstår att de lever på överskottet av tiggeriet när de befinner sig i hemlandet!

Vad det hela egentligen handlar om är jag inte man nog att kunna klura ut men försörjningen måste ske på något annat sätt än det jag, och många andra, faktiskt förstår!

De rumänska/moldaviska tiggarna spelar sannerligen SD i händerna! Det är bedrövligt!

”Problemet” måste lösas i EU:s regi och detta snarast!

Jag vill inte framstå som någon slags SD-sympatisör men jag förstår Per-Arne Frisk i hans utspel i dag!

1 kommentar:

  1. Tja, jag vet inte. Man kan dra in mer än man tror. Som student livnärde jag mig två somrar som gatumusikant. Brukade spela i centrala Göteborg en timme om dagen, och på denna timme drog jag i genomsnitt in hundra kronor. Det räckte ju till maten, och studentrummet var gratis över sommaren. För direkt tiggeri, där spelkonditionen inte behöver sätta gränser eftersom man ändå bara sitter där, kan man förmodligen få in flera hundra kronor per dag. Det räcker till existensminimum och lite till. Bor man sedan olagligt i nån tältslum, så att man inte behöver betala hyra, kan jag mycket väl tänka mig att det blir pengar nog att spara till vintern.

    Och varför skulle kriminella ligor organisera tiggare, om det inte fanns pengar att hämta?

    SvaraRadera