18 juli 2014

Rädda nya akuten på St Göran!

Den splitternya akutmottagningen vid St Görans sjukhus i Stockholm, privatdrivet, riskerar att rivas.

Detta sedan mark- och miljödomstolen rivit upp bygglovet.

Charlotte Broberg (M) bekräftar för SvD att rivning är ett alternativ som nu ses som en möjlig utväg.

Anledningen till att akutmottagningen, enligt domstolen, bör rivas är att grannar klagat på buller och störningar. (Detta samtidigt som samma grannar tycker det är okej att tunga narkomaner byter sprutkanyler i grannskapet???)

Bygget vid St Göran har kostat 295 miljoner och ansågs nödvändigt för att möta det hysteriska behovet av akutplatser i Stockholms län.

Jag är inte sen att tycka att många av de som i dag besöker en akutmottagning inte har där att göra utan ska hänvisas till en vårdcentral eller närakut.

Men att besluta om rivning av en sprillans ny akutmottagning, på ett av landets mest framgångsrika sjukhus, med en vård en bra bit över det nationella genomsnittet när det handlar om kvalitet och väntetid, är det inte långt under vad en genomsnittlig begåvning kan anse vara skäligt?

Sitter det bara vänsterpartister i mark- och miljödomstolen och är i så fall inte beslutet fattat på absolut felaktiga grunder och bortom all vett och sans? Eventuellt kanske baserat på att sjukhuset bedrivs i privat regi?

För något halvår sedan drabbades jag av hälsoproblem, modell så svåra att t o m min husläkare beordrade transport till St Göran. Väl där omhändertogs jag raskt av proffsig personal som kunde konstatera, efter noggranna undersökningar, att alltihopa var falskt alarm. Jag var tacksam över all den fingertoppskänsla som visades mig då och i dag fattar jag inte ett dyft av nyheten om att den bästa av nybyggda och nyupprustade vårdinstanser eventuellt ska rivas.

Låt bygget stå kvar och kommendera gnälliga grannar att flytta långt bort från kanylbyten och påstått buller!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar