29 juli 2014

Om nya ordet jag aldrig tänker använda!

I dag har SAOL, Svenska Akademiens ordlista, meddelat att de i nästa upplaga tar med ett ord som inte funnits tidigare.

Jag har aldrig varit en stor beundrare av Ebba Witt-Brattström men på SvD Kultur kommenterar hon i kväll att ordet kan leda till ett bakslag för feminismen och hon avråder också till officiell användning av ordet!

Många är mina kvinnliga vänner. Många gånger har jag konstaterat att löneskillnaderna kan vara rent häpnadsväckande mellan man och kvinna trots att de båda utför liknande arbetsuppgifter.

Jag respekterar att det finns de som varken vill definiera sig som man eller kvinna och jag uppmuntrar dem till att ståndaktigt (var det ett för maskulint ordval?) sträva efter vad det nu är de vill uppnå!

Visserligen har Witt-Brattström själv försökt ändra attityder genom att byta ut ”fröken” mot ”herrken” och ”man till ”dam” men lik förbaskat så tror jag på henne när hon i dag påstår att dagens ny-ord försätter den kvinnliga delen av språket till en absolut, och svårtillgänglig, utpost!

Själv kommer jag aldrig någonsin att använda ordet! Oavsett om mottagaren själv anser att det skulle vara lämpligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar