27 juli 2014

Om meteorologers och andras jobbansvar!

Visst blev söndagsvädret i huvudstaden spektakulärt!

Regnet behövdes visserligen men kom som slagregn och naturen hann nog inte tillgodose sig med behövlig vätska.

Det känns bedrövligt att tvingas erkänna, snart väntar 8 månaders mörker, kyla och snöfall på tvären, men att se termometern sjunka från 29 grader till 17 dito på fem minuter kändes som en liten lättnad efter de senaste dagarnas tropikhetta. (Jag som älskar tropikhetta! Hur gick det här till?)

Nu anklagas SMHI för att ha ”missatovädret.

Jag begriper att det sannerligen inte kan vara lätt för meteorologer att förutse var åskoväder ska slå till. Själv satt jag på förmiddagen på min balkong, hade långfrukost och kunde konstatera att åskmolnen i söder växte till med en fart jag sällan skådat.

SMHI hade förvarnat om att detta skulle kunna ske medan min meteorologiska husguru, YR.no, fortsatt tjatade om ännu en dag med 30 graders värme och sol!?!

Möjligen skulle både YR och SMHI kunna flasha, uppdatera sina prognoser oftare än vanligt, när de inser vad som håller på att hända. Men inte då!

Meteorologiska instanser förtjänar kritiken de får när det gäller vädret även om de inte kan ställas till svars för losslitna Finlandsfärjor, översvämmade varuhus och t-banestationer och vad det nu handlat om i dag!

Även om förvarningen blir kort så är alla varsel som kan innebära att egendom hinner skyddas av godo!

Skulle jag, på mitt jobb, i en helt annan bransch än meteorologernas, inte kunna snabbparera eventuellt snabbt uppkommande katastrofer så skulle jag vara ”rökt!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar