11 juli 2014

Om en nedlagd utredning, hat och kärlek!

Polismyndigheten i Västra Götaland har beslutat att lägga ned förundersökningen som gällde huruvida Håkan och Roy, de homosexuella makarna i Kinna, utsatts för hatbrott.

Vid ett flertal tillfällen har de anmält misshandel mm och paret har frekvent figurerat i media.
Kommissarie Björ Blixter sa i en kommentar till GP: ”Vi tror inte att paret i Kinna överhuvudtaget utsatts för några brott.”

Senare försökte polismyndigheten att förmildra Blixers uttalande genom att försöka förklara att förundersökningen lagts ned i brist på bevis och inte p g a att det inte begåtts några brott.
I tidningsnotiser har det insinuerats att en av männen i det berörda paret skulle lida av någon slags mytomani. Om så är fallet är det naturligtvis tragiskt men i så fall samtidigt en oerhörd kärleksbetygelse mot maken!

Själv vet jag nästan inte längre vad jag ska tro!

Jag hoppas, från djupet av mitt hjärta, att Håkan och Roy inte varit ”mediahoror” som ägnat sig åt falska tillvitelser för att få 15 minuter i rampljuset. Förutom att de i så fall kostat samhället oerhörda summor.

Men denna min förhoppning innebär också, per automatik, att jag starkt ifrågasätter handläggningen av ärendet hos Polismyndigheten i Västra Götaland!

I en krönika i SvD skriver Andreas Örwall Lovén att polisen sänder ”en tydlig signal till alla som utsätts för brott, inte minst hatbrott: Räkna med att kallas lögnare offentligt.”

Kommissarie Blixter lär nog tänka sig för innan nya uttalanden görs till media! Eventuellt väntar en JO-anmälan alldeles runt ett (fördomsfullt?) hörn eller så vet kommissarien mer än vad vi ”vanliga” får oss till livs!

Vi lär nog bli varse vad det lider!

Till dess annat bevisas väljer jag att tro på två makars kärlek till varandra! Förutom att jag starkt ifrågasätter rättsväsendets vilja att komma tillrätta med en typ av brottslighet som tillhör anno dazumal!

I Stockholm har finansborgarrådet Sten Nordin i dag meddelat att regnbågsflaggorna ska vaja utanför stadshuset under Stockholm Pride. Lysande Sten! Redan häromdagen fick vi veta att Polismyndigheten i Stockholm kommer att regnbågsflagga utanför sitt högkvarter!

Flaggorna borde vara ständig hissade i Kinna, utanför Polismyndigheten i Västra Götaland och i alla andra sömniga hålor där befolkningen påstår sig vara toleranta men där brottsundersökningar, som det tycks, alltför lättvindligt, läggs ned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar