18 maj 2014

Om Simon Spies, 30 år senare.

I år, för en dryg månad sedan, var det 30 år sedan en av mina personliga hjältar, ”resekungen” Simon Spies, gick ur tiden efter ett minst sagt turbulent liv.

Under några få år, i början av 1980-talet, arbetade jag vid ”Spies Rejser” och så stolt som jag var över min lila uniform och att jag, trots min då unga ålder, lyckades knipa en anställning, har jag nog aldrig varit, på någon arbetsplats, efter det!

Simon var minst sagt egen. På alla sätt!

Men han, och hans företag, fick mig att lära mig danska. Bara en sån sak!

Efter en säsong som reseledare, på Mallorca, arbetade jag ett par år som säljare vid koncernens försäljningskontor på Sveavägen i Stockholm.

Varje sommar bjöds vi som arbetade där ut till Simons ”sommarstuga”, Villa Fjolle, på Torö utanför Nynäshamn. Huset ifråga, tefatsformat, och med hissanordningar där färdigdukade middagsbord hissades upp ur golvet, var spektakulärt. Allt vi anställda bjöds på i form av dryck när vi var där var champagnen Dom Perignon (minns att detta ännu vara ”bara” 1980-tal)! Ojojoj.

F ö lär Simon, när han var på Torö, dagligen ha låtit flyga in danska dagstidningar till en kostnad av 6000 kronor per dag.

Som säljare på Spies hade vi en regel att följa när det gällde sista-minuten-resor: Vi fick ta ut i stort sett vilken summa vi ville av våra kunder. Bara det i slutänden blev motsvarande 50 kronor kvar till Simon själv från varje såld resa!

Jag hade också nöjet, tillsammans med mina kollegor, att få delta vid bröllopsmiddagen, inhyst i en hangar på Kastrup, efter att han gift sig, 1983, ett år före sin egen död, med Jannie Brodersen. Detta var naturligtvis ett storslaget kalas som de flesta nu levande människor aldrig kommer att få uppleva!

Efter sin bortgång, för att undkomma arvsskatter, så testamenterade han stora delar av sin förmögenhet till de som varit anställda i mer än 10 år. Tyvärr hade jag inte jobbat så länge!

I dag läser jag på den danska sajten för resebranschen, standby.dk, att de lokaler som Simon hade som sitt kontor, högst upp i anrika Hotel Mercur i Köpenhamn, nu ska förvandlas till hotellrum. Tio sviter skall byggas till en kostnad av fem miljoner i hotellet där jag själv bodde vid flera tillfällen för mycket länge sedan.

Det känns lite grann som om cirkeln börjar slutas. Med otroligt blandade känslor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar