17 maj 2014

Om "Röde Orm", läsupplevelser och filmångest!

Hur många gånger jag, hittills i mitt liv, har läst Frans G Bengtssons ”Röde Orm” är en smula oklart. Många är det i alla fall och eftersom det nu är mer än 20 år sedan det begav sig senast har jag precis plockat ut verket från min bokhylla. Här ska läsas igen!

Anledningen är att TT i dag berättar att boken, kanske den bästa av de bästa i konkurrens med Vilhelm Mobergs utvandrar-epos, ska filmas. 

Det påstås att Stellan Skarsgård är erbjuden huvudrollen men han själv säger sig inte ha skrivit under något kontrakt ännu.

På två dagar har jag fått två filmer att se fram emot! Hurra!

Peter Aalbaek Jensen, dansk filmproducent, sa under presskonferensen att flera ”Skarsgårdare” är aktuella och han tillade att ”Röde Orm” ska bli ”den första bra vikingafilmen någonsin” samt att Orm ”är dessutom styrd av sin mor och hustru, vi ska cementera bilden av den undertryckta skandinaviska mannen och visa att så har det varit i tusen år.”

Undrar vad Gudrun Schyman & Co anser om det påståendet? Och kommer Gudrun att gå och se filmen fastän biografer troligen inte tillhör hennes favoritplatser?

Jag hoppas att den norska regissören Hans Petter Moland lyckas göra boken rättvisa. ”Röde Orm” gav, och ger, oss alla en läsupplevelse utöver det vanliga och är värd det allra bästa i filmproduktion om jag ska lockas till biografen så småningom.

Att riskera att ens illusioner av en läsupplevelse raseras av en dåligt gjord film har många gånger fått mig att avstå ett biobesök trots att filmatiseringarna har gått för fulla hus.

Jag kommer att mycket noggrant göra en riskbedömning inför ett eventuellt Orm-skådande på vita duken! Men oj vad jag håller tummarna för att det blir precis så bra som Frans G Bengtssons underbara bok! 

Även en rasist och militärlyrisk tyckare som Frans förtjänar fortsatta lovord för historien om vikingen som kom att bli mitt, och många andras, livs största läsupplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar