15 maj 2014

Om Conchita, kommunister och förakt!

Tillbaka i Sverige efter några kul dagar i Bryssel där jag, bl a, varit på svenskt Eurovision-kalas hos goda vänner.

Sanna gjorde vad hon skulle, och lite till, och hennes tredjeplats i finalen var helt rättvis.

I mina omdömen inför Eurovision var jag inte särskilt glad över Österrikes bidrag. Men herregud vad Conchita gjorde det bra! Ett fantastiskt nummer och med en lika fantastisk röst. 
Jag trodde aldrig att det skulle räcka ända fram beroende på att jag trodde att rösterna från de mänskliga rättighets-tattarländerna i öst inte skulle bli tillräckligt många. Men tack och lov fick jag fel!

Det ryska kommunistpartiets ledare, Valerij Rasjkin, kräver nu, inte alls otippat, att hans land ska dra sig ur tävlingen. ”Vi kan inte längre tolerera den här galenskapen”, dundrar patetiske Valerij och liknande tongångar hörs från andra f d sovjetstater. I stället föreslås att östländerna skapar sin egen schlagertävling som i ett förslag kallas för ”Voice of Eurasia.”

Min första reflektion blir: Det är ”hilarious” att de föreslår en engelskspråkig titel på sitt eget öst-schlager-spektakel!

Andra tankar som genast far genom mitt huvud är att det vore skönt att slippa diktaturer, människohatare, röstfuskare och allt vad de nu är i det som för mig alltid har varit glitter, gala och glamour!

Att dessutom få läsa att RFSL konstaterar att Vänsterpartiet är bland de sämre att värna gayfolkets rättigheter gör ju att man förstår var vänstern hämtat sin inställning!

Kanske kan Eurovision återfå lite av den sköna feeling som rådde innan Sovjet klev in med alla sina lydstater?

Det bästa av allt är i alla fall rapporterna som säger att Conchitas vinnarlåt tillhör de allra mest nedladdade på ryska Itunes

Det finns hopp om att folken till sist kanske kan övertyga sina styrande, även i de mest rabiat-homofoba länderna, om den sjukliga inställningen dessa har till allas rätt att älska den de vill och allas rätt att få se ut och uppträda precis som de önskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar