17 maj 2014

Ja, jag elsker Sissel Kyrkjebø!

Jag har just kollat på en i stora delar trams-flamsig tv-sändning från Eidsvoll i Norge med anledning av att grannarna i dag firar sin nationaldag men också firar att det i dag är 200 år sedan de fick sin egen grundlag!

Jag säger bara; Sissel Kyrkjebø!!!

Den kvinnans sångröst får mig att gråta av vällust!

Som gammal körsångare har jag många gånger sjungit Edvard Griegs ”Våren”, kanske ett av de allra vackraste körverken!?!

Sissel framförde stycket i kväll, med en yngling på gudomlig violin vid sin sida, så att ståpäls blev ett understatement!

Som avslutning på programmet deltog hon dessutom i ett stort antal verser av sitt eget lands nationalsång, ”Ja, vi elsker dette landet”, där folk i alla åldrar, och körer, från hela Norge deltog.

Sissel; Ja, jag elsker dig och din fantastiska röst!

"Gratulerer med dagen" alla norrmän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar