5 mars 2014

Dags för en debatt om debattklimatet?

Jag skickade nyss ett inlägg till ett antal medieredaktioner i Sverige! Återstår att se om någon/några av dem nappar och vi alla tillåts ta ett snack om saken…

Sedan något, eller ett par, år har tidningarnas och andra medieredaktioners webbsidor i Sverige begränsat möjligheterna för människor att tycka något annat än vad de själva tycker!?! 

Jag tänker på att möjligheterna att kommentera en artikel, eller länka ett blogginlägg till densamma, i stort sett har försvunnit!

Det påstås, onödigt ofta, att detta beror på att det är så många som tycker saker långt bortom det som lagboken stipulerar som legalt och att den enskilda medieredaktionen inte kan säkerställa att eventuella länkar inte innehåller rent brottsliga påståenden.

Det må så vara men frågan kvarstår, alltför uppenbar; Är vi på väg emot ett Sverige där yttrandefriheten åsidosätts och där den enskilde medborgaren inte bör eller, ännu värre, får ha en åsikt annan än den som presenteras i en ledartext, en debattartikel eller en kulturdito?

Jag inser att det är varje publicists egen rättighet att välja huruvida ett blogginläggs länk eller en kommentar alls ska publiceras men som svårt troende demokrat har jag samtidigt otroligt svårt att inse att just denna väg, att blockera möjligheterna till en spänstig debatt, är den rätta att gå!

Jag påstår att begränsningarna är att censurera!

Bara för att jag, eller någon annan, tycker något annat än det som just er ledarredaktion eller kulturskribent tycker så betyder det inte per automatik att just mina, eller någon annans, invändningar inte är intressanta och därför heller inte bör visas i länk- eller kommentarsform.

Jag skriver dessa rader då jag önskar er ansvarige utgivares åsikter i frågan!

Vad är det som gör att just er redaktion inte kan tillse att de som länkar till, eller kommenterar, artiklar inte kan tillåtas att få synas på just er webbplats?

Hur svårt kan det vara att ha en ”moderator” som snabbt kollar igenom en länk, en bloggares åsikt eller en kommentators tyckande innan dessa visas på just er webbsida?

Som bloggare, med en herrans massa åsikter, dock inte kriminella sådana, i olika ämnen, så vill jag gärna försvara mina och andras möjligheter att tycka annorlunda än, eller att dela uppfattning med, era redaktioner. Men den möjligheten är numera ett minne blott!?! Åtminstone på er hemsida! Censur säger jag! Vad säger er ansvarige utgivare?

Vi skriver 2014 och svensk media kämpar för överlevnad i en alltmer snabbsurfande omvärld. 

Trots detta tycks ni inte vilja ha med omvärldens åsikter att göra!?! Obegripligt!

Tillagt något dygn senare: DN, SvD och GP har meddelat de inte vill ha just denna debatt! Häpp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar