23 februari 2014

Om idrottare och pillerknaprande!

Jag är allergiker och har knaprat allergitabletter sedan barnsben. Fram tills för ett fåtal år sedan innehöll mina tabletter pseudoefedrin!

I vuxen ålder har blodtrycket legat lite onödigt högt och min husläkare hade bekymmer med att få grepp om detta innan jag googlade min allergimedicin och insåg att en av de vanligaste biverkningarna av efedrin/pseudoefedrin är hjärtpåverkan med förhöjt blodtryck som följd. ”Oj då, det har jag inte tänkt på”, sa husläkaren!

Efedrin-arterna används i alltför många mediciner. De är luftrörsvidgande och de förekommer i de flesta nässprayer. Det har också använts i olika bantningspreparat och som prestationshöjare!

Knarktillverkare använder för övrigt efedrin till framställning av metaamfetamin!

Inom idrotten har pseudoefedrin under lång tid varit förbjudet.

I dag finns nya generationer allergimediciner som inte innehåller ämnet!

Att hockeyspelaren Nicklas Bäckström nu testat positivt, och att det tycks vara en allergimedicin som spökar, är därför otroligt förvånande!

SOK:s presschef Björn Folin säger att Nicklas medicin inte finns med på den förbjudna listan. Men uppenbarligen har ingen kontroll gjort av innehållet i medicinen och om någon av ingredienserna är förbjuden.

Sveriges hockeylandslag bör vara mer än tacksamma om laget får behålla sina silvermedaljer!

Och lagets läkare, samt presschefen på SOK, bör ta sig en funderare på om de överhuvudtaget har koll på vad de sysslar med!

Nicklas tycks ha knaprat piller i någon slags ”god tro”! Sånt trodde jag inte längre förekom bland elitidrottare. Åtminstone inte om man anser sig ha rent mjöl i pillerburken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar