8 februari 2014

Lär dig "Heimlichs"!

Läser att ”Clintan”, Clint Eastwood, räddat en person genom att genomföra ”Heimlichs manöver”.

Bra gjort Clintan!

För många år sedan satt jag runt ett middagsbord tillsammans med många nära, och kära, bekanta. En köttbit hamnade snett och lufttillförseln var lika med noll!

Ingen runt bordet begrep! Utom en äldre kvinna som än i dag är min hjälte! Tack Ulla!

Hon insåg, på blott någon sekund, vad klockan var slagen! Hon flög upp från sin plats, samtidigt som jag flög upp från min dito i svår panik över att inte få luft.

Jag rusade planlöst iväg. Hon rusade efter, fattade tag om mig trots att hon är en halvmeter kortare än jag, omfamnade min bröstkorg strax under revbenen och tryckte till! Rejält!

Upp kom köttbiten och jag kunde dra ett djupt andetag!

För alla som inte vet hur man gör en ”Heimlichs” så är det bara att snarast lära sig detta! Du kan rädda ett liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar