13 januari 2014

SVT gömde härlig "Sound of Music"!

I TV-tablån en grå januarikväll hittade jag ”Sound of Music, show med Carrie Underwood”. Då jag gillar country, men var upptagen denna kväll, beslöt jag mig för att spela in programmet.

Oj, vad jag inte hade begripit!

I början av december sände amerikanska NBC ”Sound of Music Live”, en direktsänd version av hela den fantastiska musicalen av Richard Rodgers och Oscar Hammerstein II, som i filmversionen från 1965, med Dame Julia, Julie Andrews, i huvudrollen, blivit, och är, en megahit!

I den nya, liveinspelade versionen, spelas ”Maria” av Carrie Underwood och ”Kapten von Trapp” av Stephen Moyer, kanske mest känd som vampyren Bill Compton i tv-serien ”True Blood”.

Den nya versionen var otroligt bra, innehöll ett par sång- och dansnummer som inte förekommer i filmversionen, hade härlig scenografi och underbara sångare.

Rollen som abbedissan spelades av Audra McDonald och jag lovar att jag rös njutningsfullt av hennes fantastiska tolkning av ”Climb every mountain”! Ojojoj!

Överhuvudtaget så var även de övriga medverkande mycket bra. Underwood fick visserligen kritik i amerikansk media för sitt bristande skådespeleri men det var ingenting som störde mig eftersom hon sjöng fantastiskt!

Med detta sagt kan jag tycka att SVT inte varit särskilt framgångsrika i sin marknadsföring av denna härliga föreställning! Jag tror att många ”Sound of Music”-älskare missade chansen!

Denna version hade förtjänat mer förhandsinfo, bättre sändningsdag/tid samt mer publicitet i svensk media överhuvudtaget!

Dåligt jobbat SVT och otroligt synd om alla er som missade en härlig version av en underbar musical!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar