6 december 2013

Afrikas sol har gått ned!

När jag för första gången, med egna ögon, såg solen gå upp över en afrikansk savann insåg jag att den filmmakare som kan göra detta magiska rättvisa finns inte.

Lika lite tror jag att en manusförfattare, utan tillgång till facit, kunnat skriva ihop den makalösa berättelse som kom att bli Nelson Mandelas liv!

När Mandela nu lämnat jordelivet är det många tankar som fyller min själ!

Att kalla Libyens Khadaffi och Zimbabwes Mugabe för ”vänner” gör det skamfyllt klart att omvärldens vänskap lyste med sin alltför stora frånvaro när den som bäst hade behövts.

Att Sydafrikas hälsominister år 2006, Manto Tshabalala-Msimang, ordinerade rödbetor, vitlök och sötpotatis som botemedel mot AIDS gör att vem som helst inser att utbildningsbehovet är stort! Inte bara bland kåkstäders invånare utan även på högt uppsatta positioner på den afrikanska kontinenten!

För en av världens största ledare har solen gått ned och vi är många som i dag tänkerhans ofattbara livsgärning!

När jag i den tidiga morgonen går till t-banan är det fortsatt långt kvar till soluppgången. Jag vet att den dock alltid kommer, både här, i Afrika och överallt annars. Till vissa platser på vår jord tycks dock ljuset fortsatt ha svårt att nå tillräckligt snabbt!

Jag kommer på mig själv att nynna på den Sydafrikanska nationalsången som inleds med orden ”Gud bevare Afrika.”

Nkosi sikelel´iAfrika…..

1 kommentar:

  1. Afrika - en kontinent med 54 länder, tusentals etniska grupper, flera religioner och där man talar ca. 2 000 olika språk. En mångfald utan like, med andra ord!
    Tyvärr har kyrkorna fått en enorm makt över många människor i kristna afrikanska länder. Så kallade "präster" eller "pastorer" ser sin chans att tjäna pengar på fattiga och desperata människor. I detta ingår också predikan om allehanda botemedel mot HIV/Aids.
    Det sorgliga är att det var den vite mannen som kom med sin bibel och tvingade på människorna sin tro.
    För att citera Desmund Tutu:
    "When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said 'Let us pray.' We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land."
    Världen har förlorat en av de största ledarna som funnits.
    Vila i frid, Nelson Mandela

    SvaraRadera