28 november 2013

Ingen konkurrens i butiks-Sverige!

I går blev det känt att ICA säljer Forma Books, ett bokförlag som nu renderar ICA en reaförlust på ca 100 miljoner kronor.

Om denna försäljning har jag inget att säga men jag lärde mig mycket, i gårdagens tidningsartiklar, som jag inte tidigare hade förstått!

T ex att ICA-gruppen faktiskt också äger Cervera, InkClub, Kjell & Co och Hemtex.

Konkurrenten Coop är inte så mycket ”bättre” och har också ägarintressen i flera andra företag.

Men tillbaka till ICA!

Jag förvånades när jag tog del av infon om ägandet i flera andra stora butikskedjor.

ICA, Hemtex och Cervera är jag alla s k klubbmedlem hos. Jag anmäler mig, kors och tvärs, till alla medlemsklubbar som finns! Vid horisonten kan finfina rabatter vänta och jag bryr mig inte om att jag registreras!

Vad som irriterar mig i dag är dock att ICA, Hemtex och Cervera alla har sina egna medlemsklubbar, med egen personal, egna reklamutskick och i slutänden en hel massa fördyrande omständigheter för oss kunder.

Att göra kundernas inköp billigare genom att samordna och effektivisera är uppenbarligen inte något som står högt i kurs hos de som äger fler butikskedjor än vad någon kan räkna till.

Dessutom; Nu börjar jag begripa varför vartenda köpcentrum i riket består av exakt samma butiker! De ingår i koncerner som, i konkurrensbekämpningens namn, äger för mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar