30 augusti 2013

Om riks- och riskkuponger!

I dag meddelar McDonalds att de, åtminstone tillfälligtvis, slutar att ta emot rikskuponger.

P g a att stora mängder falska ”riksisar” tros vara i omlopp så tar hamburgerkedjan sitt beslut.

Vilket får mig att fundera över varför det överhuvudtaget finns rikskuponger?

Är det inte, år 2013, ganska hopplöst att ett gäng människor är sysselsatta med att hantera kuponger som uppenbarligen är lätta att framställa manipulativt?

Krogfolk får extra administration vilket torde leda till högre lunchpriser och det en användare ”tjänar” på att plocka ut kupongerna, i form av skattesubventioner, hör mera hemma i en förgången sosse-tid.

Skrota kupongerna! Det tror jag alla skulle tjäna på!

Systemet med rikskuponger, som alltmer tycks vara riskkuponger, borde höra dåtiden till!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker rikskuponger är bra. Att de skulle vara lättförfalskade är förstås inte bra. Men det borde gå att göra dem säkrare.

    För mig personligen är det väldigt praktiskt att kupongerna bara kan användas till att äta för. Och mest bara på lunchrestauranger. Det innebär att jag inte "slösar bort" dem på annat allmänt halvviktigt och står barskrapad vid serveringens kassa. Sannolikheten för att jag faktiskt har kuponger när jag behöver är större än om det gällde reda cash.

    Dessutom kan man ju blanda rikskuponger med kontanter så känns det allmänt billigare. Och kupongerna räcker längre. Jag tror att kupongerna befrämjar ett bättre lunchätande, än om de inte fanns. Många skulle nog slarva och snåla mera ifall man tvingades betala kontant varje gång. Att arbetsgivaren tillhandahåller ett par kuponghäften gillar åtminstone jag skarpt.

    SvaraRadera
  2. 2006 i Damaskus, Syrien så var det liksom inga problem att få vad som helst tillverkat. Hologrametiketter - ni vet dom som skall garantera äktheten - Ja och. Man knallade in till en "Nisse" och frågade vad det kostade och hur lång tid det tog.
    En vecka fick man räkna med.
    Varifrån kom då utrustningen kan man undra - Kina. Men så vad det där med ÅÄÖ och andra suspekta bokstäver/tecken.
    Om en person med mycket goda kunskaper i Svenska skulle få för sig att livnära sig på "kopior bättre än originalet" så får de nu leta sig till annat land. Jordanien t.ex. Iran o Irak om man är bered på att öppna plånboken och ge en och annan prasslande gåva.

    SvaraRadera