31 juli 2013

Saudiarabien är öken! På alla sätt!

Jag erkänner! Jag har stundtals trott att den Saudiarabiska diktaturen var på väg att lindra sitt förtryck och försiktigt låta t ex kvinnor få rättigheter som de aldrig tidigare haft!

I kväll ändrar jag uppfattning!

SVT berättar om den saudiske bloggaren Raif Badawi som dömts till 600 piskrapp och sju års fängelse för att, försiktigt, velat diskutera religion i allmänhet och islam i synnerhet.

Han döms för att ha ”smädat islam”.

Tänk vad bra det är att leva i ett land med yttrandefrihet! Även om det finns människor som inte delar ens egna uppfattning så har man liksom ändå rätt att uttrycka den!

Omvänt; Jag delar sannerligen inte alla medmänniskors åsikter! MEN; Så länge det är möjligt så kommer jag att kämpa för deras rätt att uttrycka dem!

Nadim Houry på Human Rights Watch säger i en kommentar till domen mot Badawi att den visar ”vilket skämt Saudiarabiens påståenden om att de stödjer mänskliga rättigheter och religiös dialog är”!

Utmärkt sagt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar