31 juli 2013

Registrera mig! Jag hävdar min rätt!

I dag har media rapporterat om att vi som bor i hyresrätter registreras av våra hyresvärdar.
 
Det kan handla om hälsotillstånd men också rent skvaller eller personliga omdömen skrivna av någon på hyresvärdens kontor.
 
Välkomna! Skriv på bara! Jag kommer inte att sluta att hävda min rätt som hyresgäst och jag kommer aldrig att sluta påtala att hyresvärdar, även stora ”välrenommerade” företag, stundtals behandlar sina boende som ”crap”!
 
När hyresvärden äskar tillträde till ens lägenhet så sker detta oftast med extremt kort varsel. Värst hittills, för mig, var när en justering av mina element behövde göras ”akut”. En tisdagskväll hade jag lappen på hallgolvet och hantverkarna skulle in onsdag morgon! Med sedvanlig uppmaning om att lämna säkerhetslåset olåst (vem pröjsar om det blir inbrott?) eller lämna in nycklarna till någon granne som skulle vara hemma.
 
Jag gillar inte att, för mig okända, hantverkare ska kliva omkring i ”min” lägenhet men just vid detta tillfälle följde jag uppmaningen. Med vattenläcka som följd! En läcka som inte renderade någon ursäkt utan snarare en axelryckning!
 
Sedan dess hävdar jag lagboken när snabba puckar önskas från hyresvärdens sida.
 
I 12 kap., 42 §, andra stycket, av jordabalken står:
"Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i
lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten
som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten."

 
När det är omvänt, att något som hyresvärden ska stå för går sönder, är det oftast helt annat ljud i skällan från hyresvärden.
 
Som fastighetsägare i bostadsbristens Sverige är det säkerligen tryggt att hålla näsan onödigt högt.
 
Men banne mig om vi hyresgäster inte måste fortsätta att hålla våra näsor lika högt och låta hyresvärdarna upprätta, infama och helt lagvidriga, dataregister över oss som tagit det som en livsuppgift att hävda den egna rätten!
 
Registreringarna kommer snart nog att slå tillbaka mot de som gjort dessa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar