19 juli 2013

Om ölburkar och språkbruk!

På vägen hem, efter första veckan på kneget efter en avkopplande semester, besökte jag ”Bolaget” för att inhandla några ölburkar.

Jag tillhör, den kanske något begränsade, skaran av kunder som inhandlar min öl i 33 centiliters burkar. Detta har sin logiska förklaring i att jag har ett kombinerat kyl/frys-skåp där hyllhöjden inte lämpar sig för mer innehållsrika burkar.

Min favorit-öl hade plötsligt fått en ny design på burken. Plötsligt var förpackningen smalare och högre än vad den varit tidigare. Jag fick lära mig av en butiksanställd att burken ifråga kallades för ”sleek can”.

Väl hemma gjorde jag en nät-sökning och kunde på Carlsbergs hemsida finna en förklaring; Det är vi kunder som önskat att dricka öl ur smala burkar!?!

T o m Carlsberg kallar förpackningen ”sleek can”! Men vaf…? Håller språkbruket i vårt vackra land på att fullständigt haverera?

Vad, i hela fridens namn, är det som föranleder en öl-krängare att låta bli att kalla en ölburk för smal?

Och vad, i lika mycket hela fridens namn, är det som gör att den stora producenten låter meddela att ”vi” vill att burkarna ska se ut på ett sätt som gör att ett småhushåll inte kan kyla produkten på annat sätt än liggandes? Jag är hur som helst inte ”vi”!

2 kommentarer:

  1. Majoriteten vill väl det antagligen. Allt kretsar inte kring dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok! I dag när jag var på bolaget kostade min ölsort en krona mer i den smala burken än i burken som vi är vana vid! Är det värt det????? NEJ!

      Radera